Neztraťte svou bankovní identitu

25.08.2005 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Finanční sektor učinil v posledních letech výrazný krok kupředu. Se zvyšující se nabídkou bankovních produktů roste i počet případů počítačové kriminality.  Můžeme se bránit?

Oblast bankovnictví patří v posledních letech mezi nejdynamičtěji se rozvíjející segmenty finančního trhu. Banky přicházejí s nabídkou vylepšených produktů a služeb, pozadu nezůstávají ani klienti, kteří jich stále více využívají. Má to však i své stinné stránky. S rostoucím zájmem veřejnosti o bankovní produkty a se zvyšující se mírou využívání služeb roste i riziko trestných činů.

A nejde pouze o případy, kdy dochází k vizuálnímu kontaktu s podvodníkem, vydávajícího se za pracovníka banky či obchodního zástupce. Objevují se i případy využívající počítačových technologií, které vedou v lepším případě „pouze“ ke zneužití osobních údajů a v horším k vytunelování vašeho bankovního konta. Jaké jsou současné podvodné praktiky, jak se proti chránit a jak jim předcházet?

Informace k nezaplacení
Podle České bankovní asociace (ČBA) jde v drtivé většině situací, kdy se někdo o nekalé jednání pokouší, o snahu využít neznalosti a důvěřivosti klientů. „Domnívám se, že zejména větší informovanost klientů je klíčem k omezení těchto aktivit. Pokud budou klienti dodržovat několik jednoduchých pravidel bezpečnosti, mohou těmto nepříjemným situacím předcházet,“ řekl Petr Barák, předseda Komise pro bankovní a finanční bezpečnost ČBA.

Veřejný internetbanking
Největší rizika číhají především v internetových kavárnách a v místech, kde klient nemá přehled o stavu a zabezpečení používaného stroje. Oblibu si u počítačových podvodníků získaly speciální programy umožňující zpětně odečíst úkony, které byly na počítači provedeny. Pokud tedy využíváte kanály přímého bankovnictví a provádíte bankovní transakce prostřednictvím internetu, vyhněte se raději veřejně přístupným počítačům. Po vašem odchodu od používaného stroje mohou být dohledány citlivé údaje obsahující zabezpečovací prvky v podobě přístupových hesel a kódů.

Rybaření bez rybářského lístku
Jiný způsob počítačového zneužití je pomocí využívání elektronické pošty. Stále častěji je kromě nevyžádané pošty (spamu) také tzv. phishing (z angl. fishing tj. rybaření, rybolov). Phishing je druh podvodu, určený ke krádeži vaší identity. Autoři nevyžádané pošty se v případě phishingu pokoušejí přimět vás k odhalení cenných osobních údajů pod falešnými záminkami.

Jednoduchý postup
Běžný scénář vypadá tak, že uživatel je kontaktován neoprávněnou osobou, která jej nejčastěji pomocí e-mailu informuje např. o chybě na straně jeho banky. Hlavička, adresa odesilatele a formální podoba zprávy přesně kopíruje podobu zprávy, kterou dotyčný finanční ústav zasílá. Po přečtení obdržené zprávy klient nabude dojmu, že jeho peníze jsou v ohrožení. Příkladem může být e-mail vyžadující odpověď do několika hodin, jinak bude váš bankovní účet zrušen. Takováto zpráva vyvolá v klientovi pocit naléhavosti a ten proto neváhá vyplnit všechny požadované údaje a po stisknutí tlačítka „Odeslat“ si oddechne. Citlivé informace v podobě čísel účtů a přístupových hesel však neputují do banky, nýbrž do rukou podvodníků.

Slíbená odměna za vyplnění
Ve snaze získat důvěryhodné informace umožňující pachateli přístup ke klientovým finančním prostředkům může být zaslán „bankovní e-mail“, kdy za vyplnění požadovaných údajů a zaslání odpovědi je slíben určitý benefit či bonus. Nezanedbatelná část viny padá na hlavu důvěřivého klienta, který se odhodlal k vyplnění podezřelého webového formuláře.

Doporučení
Nemáte-li tedy jistotu, že skutečně komunikujete s bankou, nikdy neposkytujte své osobní údaje nebo důvěrné informace touto cestou a nesdělujte citlivé informace na vyžádání. Požaduje-li e-mailová zpráva osobní údaje, buďte podezíraví, i kdyby vypadala sebevěrohodněji.

Krátké resumé
Bezpečnost všech finančních nástrojů a produktů je obecně rostoucí. Její úroveň však vždy bude záviset nejen na bankovních ústavech, ale velkou měrou na chování samotného klienta. Nezapomeňte, že riziko nebezpečí zneužití zadávaných informací se zvyšuje a je nepřímo úměrné opatrnosti a obezřetnosti klienta. 

Zdroj: Česká bankovní asociace

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ