Platby on-line šetří čas i peníze

21.09.2005 | , Finance.cz
FinTriky


Obliba produktů přímého bankovnictví neustále roste. Není se co divit. Jejich používání výrazně usnadňuje komunikaci mezi bankou a klientem a přináší úsporu nejen času, ale i nákladů.

Téma týdne: Posíláme peníze, platíme účty

Rozvoj nových technologií přinesl v posledních letech do oblasti bankovnictví téměř revoluci. Bankovní instituce přišly na trh s novými produkty, jejichž cílem je především usnadnit komunikaci mezi klientem a bankou. Mezi ně bezesporu patří služby přímého bankovnictví, které umožňují komunikaci, aniž by klient musel banku navštívit. Ten tak může ovládat svůj účet a provádět platby z pohodlí svého domova či kanceláře, a to nepřetržitě 24 hodin denně.

Platby on-line
Vše se děje buď to pomocí telefonu (a to i mobilního) nebo počítače a internetu. Pomocí těchto zařízení může klient provádět libovolné transakce, tj. zjistit aktuální zůstatek či historický přehled plateb, zadávat trvalé či jednorázové příkazy k úhradě (i do zahraničí), zřizovat termínované vklady či využívat jiných produktů nabízených bankou. Veškeré tyto operace lze provádět pomocí některé z následujících služeb:

  • Telebanking (phonebanking) – princip je velice jednoduchý. Klient zavolá zpravidla na bezplatné telefonní číslo a po zadání identifikačního čísla a PINu bude buď spojen s telefonním bankéřem nebo komunikuje s automatickým hlasovým systémem.
  • Internetbanking – ke komunikaci stačí běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojení k internetu. Po zadání www adresy banky, uživatelského jména a certifikačního kódu, se klient dostane na speciální stránky banky. Veškeré operace klient provádí za pomoci autorizačního klíče, který zajišťuje zabezpečení proti případnému zneužití.
  • GSM banking – komunikace pomocí mobilního telefonu, kdy je na SIM kartu klienta nahrána bankovní aplikace.
  • WAP banking - služba, která umožňuje spojení s bankovním účtem prostřednictvím mobilního telefonu vybaveného technologií WAP (Wirless Application Protocol).
  • Home banking – tento produkt umožňuje obsluhu účtu pomocí počítače připojeného k internetu a softwaru, který je dodán bankou.

Úspora času i peněz
Chcete-li využít některou z těchto služeb, stačí mít k dispozici výše uvedená zařízení a potom zajít do vašeho bankovního ústavu a službu si sjednat. Nezanedbatelnou výhodou (kromě úspory času) jsou i nižší náklady na provoz bankovního účtu. Poplatky za transakce zadané elektronicky totiž bývají podstatně nižší než v případě osobní návštěvy banky. Ovládáním účtu přes telefon či pomocí internetu můžete ušetřit několik stovek korun ročně.

Platba kartou po internetu
Dalším způsobem jak provést transakce on-line, je platba kartou přes internet. Proces platby obvykle probíhá tak, že zákazník při placení na internetu vyplní formulář s požadovanými údaji o kartě, tj. číslo karty, dobu její platnosti, atd. Tyto údaje jsou potom přeneseny k obchodníkovi (pomocí kódovaného zabezpečovacího protokolu) a posléze (rovněž se zabezpečím) do autorizačního střediska karet.

Alternativním postupem je, že údaj o čísle karty a době platnosti, případně další kontrolní informace zadává držitel karty do formuláře odesílaného přímo do autorizačního střediska a obchodník se je nedozví. Po autorizaci platby získá obchodník informace o jejím výsledku a v kladném případě je mu po odeslání zboží na účet převedena příslušná částka. Celý přenos je opět zabezpečován kódovacím protokolem.


Další finanční tipy a triky naleznete na http://www.finance.cz/aktuality/.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky