Vláda chystá regulaci bankovního prostředí

27.10.2005 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Zvýhodnit klienty bank za každou cenu se rozhodlo Ministerstvo financí. Ministr Sobotka neváhá k prosazení svých návrhů použít legislativních kroků. Bude tedy bankovní prostředí  regulováno zákonem?

Bankovní sektor prochází v posledních několika měsících obdobím neshod a slovních přestřelek mezi Ministerstvem financí a šéfy tuzemských bank. Ministr Sobotka se netají svými výhradami k chování českých bank, vrcholoví bankovní manažeři hovoří o postupu ministerstva jako o restrikcích a omezování svobodného podnikání.

Bankovní ultimátum
Ministerstvo financí se rozhodlo posílit postavení klientů bank a hodlá tak učinit za každou cenu, třeba i legislativně. Ze zprávy o bankovním sektoru, kterou pro vládu připravil ministr Sobotka, a o které předevčírem informovala agentura ČTK, vyplývá, že bankovní sektor by měla postihnout řada změn. Ministr financí si od tohoto kroku slibuje především zvýšení transparentnosti a mobility klientů. Dále by mělo dojít ke zkvalitnění informovanosti klientů a zjednodušit by se měla i srovnatelnost produktů a služeb bankovních institucí. Jaké výhody by tedy případné schválení připravovaných změn přineslo?

Změny ve prospěch klienta
Mezi nejdůležitější změny patří zavedení institutu finančního ombudsmana, do jehož oblasti působení by patřilo především řešení sporů mezi bankami a jejich klienty. Klienty jistě potěší nulové poplatky týkající se zrušení účtu. Zdarma by mělo být nejen samotné zrušení (k tomuto kroku již řada bank přistoupila), ale bezplatné by měly být i operace se zrušením související. Z ceníků tuzemských bank by tedy zcela zmizely doposud účtované položky v podobě poplatků za zrušení trvalých příkazů či SIPO plateb. Zákaz poplatků by se měl dotknout také neuznaných reklamací, za něž jsou v současnosti účtovány nemalé částky.

Informační povinnosti
Nové legislativní změny by se dotkly také informační povinnosti bank. Ministerstvo financí chce uzákonit, aby banka svým klientům k uzavřené smlouvě povinně přiložila aktuální sazebník. Lepší orientaci klientů by měla přinést i povinnost bank zveřejňovat v cenících celkovou výši poplatku za službu. V současnosti je většina bankovních ceníků značně nepřehledná, jelikož cena služby bývá rozmělňována do více položek figurujících v sazebnících pod terminologií „Účetní položka“ a „Poplatek za operaci“. V případě jakýchkoliv změn sazeb by měl být klient včas informován, a to s minimálně měsíčním předstihem. Zvýšení možnosti srovnání by mělo přinést i vytvoření jednotné databáze sazebníků.

Zákaz vlastní reklamy
Naopak omezit by se mělo zasílání nevyžádaných informací, kdy klienti by měli získat možnost odmítnout přikládání reklamy do výpisů z účtů. Z několikastránkové zásilky, jejíž převážná část končí zpravidla okamžitě po otevření v koši, se stane pouze jedna „áčtverka“ informující o zůstatku a pohybech na účtu.

Otevřená zatím zůstává myšlenka na zavedení jednotné terminologie ceníků, odloženy byly úvahy o přenositelnosti čísla účtu, o které se začíná teprve jednat v Bruselu. Z původního seznamu vypadlo také bezplatné zprostředkování plateb pro stát.

Necháme se překvapit
Jak nakonec celá situace dopadne, na to si budeme muset ještě chvíli počkat. Přestože ministr Sobotka chce výše uvedené změny nastolit co nejrychleji, vše bude záviset na ochotě tuzemských bank zaimplementovat tyto změny do svých budoucích plánů.

Zdroj: ČTK

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ