V Česku existuje několik druhů úvěrových registrů, které evidují záznamy o dlužnících. My se dnes zaměříme na dva z nich. První z nich provozuje ČNB, jmenuje se Centrální registr úvěrů a jeho předmětem jsou současné a potencionální závazky bankovních klientů – fyzických osob podnikatelů a právnických osob, s výjimkou bank a poboček zahraničních bank. Další spravuje soukromá společnost Czech Credit Bureau (CCB), jmenuje se Bankovní registr klientských informací (BRKI) a eviduje závazky fyzických osob – občanů i podnikatelů, kteří mají úvěr u některé ze účastnických bank. Stejná společnost spravuje i Nebankovní registr klientských informací (NRKI). Oba tyto registry spravované společností CCB si ve druhé polovině ledna začnou vyměňovat informace mezi sebou, což přinese bankám a ostatním nebankovním společnostem snížení rizik plynoucích z neznalosti žadatele o půjčku a jeho platební morálky. Jejich klientům pak snížení (ale i zvýšení) šance na přidělení úvěru a ovlivní to stanovení výše jeho úrokové sazby v závislosti na jeho platební morálce vyplývající z úvěrové zprávy registru.
Centrální registr úvěrů
Jeho provozovatelem je ČNB. Registr obsahuje tyto údaje :
-
Identifikační údaje o klientovi (právní forma, IČO, název, adresa sídla, země, ekon. sektor apod.)
-
Identifikační údaje pohledávky (číslo pohledávky, datum vzniku a splatnosti pohledávky, typ a další věcné specifikace pohledávky, stav pohledávky)
-
Hodnoty pohledávky (celková výše pohledávky, aktuální zůstatek pohledávky, jistina po splatnosti, úroky a poplatky po splatnosti, počet dnů splatnosti)
-
Další proměnné vztahující se k pohledávce (měna pohledávky, typy zajištění pohledávky, odvětvová klasifikace pohledávky)
Účastníkem registru jsou všechny banky a pobočky zahraničních bank působících na území ČR a další osoby, stanoví-li tak zvláštní zákon (v současnosti Česká konsolidační agentura). Tyto společnosti musí měsíčně aktualizovat své údaje v databázi CRÚ. Přístup k informacím z registru mají účastníci registru a ČNB jako jeho provozovatel. Klient o němž jsou v registru vedeny informace má právo požádat o pořízení výpisu z registru (cena výpisu je 400 Kč). CRÚ zahrnuje údaje podléhající bankovnímu tajemství. Dle Zákona o bankách není poskytnutí údajů z databáze registru porušením bankovního tajemství pokud účastník CRÚ přistupuje k údajům o klientech jiného účastníka stejně jako k údajům svých klientů.
Bankovní registr klientských informací (BRKI)
Jeho provozovatelem je společnost CBCB, a.s. (Czech bankink credit bureau), kterou vlastní těchto pět bank:
-
Česká spořitelna
-
ČSOB
-
Komerční banka
-
GE Money Bank
-
HVB Bank
Služby spojené s jeho provozem zajišťuje výše zmíněná společnost CCB.
Registr obsahuje :
-
Informace o kreditních operacích, nikoliv aktivní zůstatky na účtech klientů bank
-
Pozitivní i negativní informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů
Účastníky registru jsou banky vlastnící CBCB a tyto další společnosti:
-
Bawag Bank
-
Citibank
-
Českomoravská stavební spořitelna
-
eBanka
-
Hypoteční banka
-
HYPO stavební spořitelna
-
Modrá pyramida stavební spořitelna
-
Raiffeisenbank
-
Raiffeisen stavební spořitelna
-
Stavební spořitelna České spořitelny
-
Volksbank
-
Wüstenrot hypoteční banka
-
Wüstenrot stavební spořitelna
-
Živnostenská banka
Přístup k informacím z registru mají pouze společnosti, které do něj přispívají. Výměna dat mezi účastníky a registrem není, jak jsme uvedli výše, porušením bankovního tajemství, probíhá po zabezpečených privátních linkách, údaje jsou šifrovány a přístup je možný pouze k jednotlivým záznamům, takže hromadné dotazy nejsou možné.
Pokud vás zajímá zda jste a jaké informace jsou o vás v registru vedeny, je to možné prostřednictvím žádosti o výpis z registru, kterou je možné doručit osobně CBCB – Czech bankink credit bureau, a.s., nebo prostřednictvím elektronické pošty na adrese klient@cbcb.cz. Cena za výpis je 100 Kč při formě Standart (vyhotovení do 30 dnů) a 200 Kč při formě Expres (do 24 hod od doručení žádosti). Pokud zjistíte, že informace o vás uvedené jsou chybné, či nepřesné je možné podat žádost o opravu nepřesných a nepravdivých údajů na základě které CBCB informaci prověří, opraví popřípadě z registru vymaže.
Počet registrovaných fyzických osob s alespoň jedním úvěrem, či žádostí o něj činil na konci roku 2005 více než 3,9 mil. a počet smluv vedených v registru byl ke konci stejného roku 7,8 milionu. Banky podaly za rok 2005 celkem 1,68 mil. dotazů do registru.
Z výše uvedených údajů je zřejmé, že banky při posuzování žádosti klienta o úvěr informací z těchto úvěrových registrů hojně využívají a vyplatí se tedy být "dobrým“ klientem. Jak jsme již výše uvedli chystá se výměna informací mezi bankovním a nebankovním registrem. Více o tomto tématu, jak je to s právním základem pro takovou výměnu, jak banka s informacemi o klientech nakládá a o nebankovních registrech u nás vám přineseme v příštím článku.
Závěr
Pokud vás zajímají informace, které jsou o vás v úvěrových registrech uvedeny je tedy možné je za úplatu zjistit a v případě Bankovního registru klientských informací i změnit. Banky tyto informace využívají jak pozitivně, tak i negativně a proto je dobré vědět jaký záznam v úvěrovém registru máte.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
