Daně v Česku vysoké, nejhorší ale nejsme

30.05.2006 | , Finance.cz
DANĚ


Jsou daně v Česku vysoké nebo nízké? Jak jsme na tom ve srovnání s novými členy EU a jak se starými? Hledejme odpovědi na tyto otázky ve statistických datech Eurostatu a OECD.

Je těžké si představit, že by diskuse o výši daňového zatížení v České republice ustaly. Od politiků, ekonomů, ale i podnikatelů denně slyšíme, a nutno říci že oprávněně, že míra zdanění je v Česku neúnosná, že vysoké daně podnikatele "dusí". Veřejnosti jsou často dávány za vzor státy s podstatně nižšími daněmi a vysoce rostoucí a prosperující ekonomikou. Jaká je pravda se z médií dozvíme málokdy. Tvrdá ekonomická a statistická data jsou ne vždy publikovaná srozumitelně a přehledně. Jedním z mála ukazatelů pro porovnání daňového zatížení mezi státy Evropy (nebo státy v rámci OECD) je daňová kvóta.

Porovnatelnost údajů
Nechceme a nebudeme si hrát na soudce mezi jednotlivými zájmovými skupinami. Podíváme se na ona tvrdá ekonomická a statistická data. Autoritou pro naše mezinárodní porovnání bude metodika Eurostatu (Evropského statistického úřadu) a OECD.

Eurostat v těchto dnech vydal novou informaci ohledně výše daňových kvót v Evropské unii pro rok 2004. Průměrná hodnota daňové kvóty je v EU 39,3 %. Česká republika se s hodnotou 36,6 % na žebříčku umístění států (dle výše daňové kvóty) objevuje přibližně uprostřed. Publikovaná data jsou v následující tabulce seřazena dle hodnot dosažených v roce 2004.

 

/> /> /> /> /> /> /> /> /> /> /> /> /> />
Země 1995 2003 2004
Litva 28,6 28,2 28,4
Lotyšsko 33,6 28,5 28,6
Irsko 33,1 29,0 30,2
Slovensko 40,5 31,3 30,3
Estonsko 37,9 32,9 32,6
Polsko 38,5 33,3 32,9
Kypr 26,9 33,3 34,1
Portugalsko 31,9 35,1 34,5
Španělsko 32,7 34,0 34,6
Řecko 32,6 36,4 35,1
Malta 27,6 32,2 35,1
Velká Británie 35,4 35,5 36,0
Česko 36,2 36,0 36,6
Nizozemsko 40,5 37,5 37,8
Německo 39,8 39,6 38,7
Maďarsko 41,6 39,0 39,1
Slovinsko 40,2 39,4 39,7
Lucembursko 42,4 40,9 40,1
Itálie 40,1 41,5 40,6
Rakousko 41,3 43,0 42,6
Francie 42,7 43,1 43,4
Finsko 45,6 44,6 44,3
Belgie 43,8 44,9 45,2
Dánsko 48,8 47,6 48,8
Švédsko 49,0 50,2 50,5
Norsko 42,3 42,9 n/a
Průměr EU 39,7 39,5 39,3
Průměr eurozóny 39,9 40,0 39,7

 Zdroj dat: Eurostat
n/a - data nejsou dostupná

"Ačkoliv z tabulky vyplývá, že se daňová kvóta v české republice v roce 2004 meziročně zvýšila o 0,6 procentního bodu, očekáváme její následný pokles," uvedlo k publikovaným datům Ministerstvo financí. A důvody zvýšení? V roce 2004 došlo ke zvýšení nepřímých daní, a to zejména spotřebních daní u tabákových výrobků. Dále je nutné zmínit, že ačkoliv se sazba DPH snížila o tři procenta (z 22 na 19 %), řada výrobků byla přesunuta ze snížené sazby do základní, takže výsledné daňové zatížení bylo vyšší.

Daňová kvóta se  vypočítá jako poměr součtu celkových daňových příjmů k HDP. Výše HDP je v zemích EU stanovena dle metodiky ESA 95, tedy na akruální bázi. Pokud jde o daňové příjmy, ty lze určit jednak na cash (hotovostním) principu, jednak na principu akruálním.

Zdanění práce, které kleslo v posledních dvou letech se v tabulce ještě neprojevilo, protože data jsou publikována teprve za rok 2004. "V roce 2005 a 2006 byly provedeny kroky ke snížení daňových sazeb, a to v případě daně z příjmů fyzických i právnických osob. Tato opatření by se v budoucnu měla projevit právě v poklesu daňové kvóty," uvádí dále ministerstvo.

V tabulce můžeme najít velmi zajímavé údaje. Jedním z nich je příklad Slovenska. Prudký pokles daňové kvóty mezi lety 1995 a 2004 řadí Slovensko na publikovaném žebříčku velmi vysoko a naznačuje zajímavý směr a příslib po provedených reformách. Na čelních místech se objevují tradičně pobaltské státy a Irsko. Hlavně Irsko je dobrým příkladem správně provedených ekonomických reforem, které ho posunuly ze zaostalé země mezi elitu moderní Evropy. Na opačném konci najdeme také tradičně státy skandinávské. Také žádné překvapení. Vysoká míra zdanění a silné sociální systémy jsou v těchto státech známé. A nedá se říci, že by Belgie nebo Švédsko patřily mezi chudé regiony. Univerzální recept evidentně neexistuje.

 

/> />
Věk 1995 2003 2004
ČR Průměr OECD ČR Průměr OECD ČR (odhad)
Celkové daňové příjmy 37,5 35,7 37,7 36,3 37,6
Daně z příjmů a zisků 9,4 12,7 9,6 12,6 9,1
Sociální pojištění 15,5 9,1 16,4 9,5 16,3
Daně z majetku 0,5 1,8 0,5 1,9 0,4
Daně ze zboží a služeb 12,1 11,3 11,2 11,5 11,8

 

Data v druhé tabulce jsou čerpána ze statistik zpracovávaných OECD a byla publikována na stránkách Ministerstva financí. Metodika OECD je nepatrně odlišná od metodiky Eurostatu, proto se čísla neshodují, nicméně tím, že je tabulka detailněji propracována co se týče struktury daňových příjmů a jejich podílu na HDP, poskytuje lepší přehled o tom, na jaký druh příjmů je při zdaňování v  České republice kladen důraz.

Pokud jde o podíl celkových daňových příjmů na HDP, rozdíl není tak vysoký oproti zemím OECD, dokonce v roce 2003 došlo k přiblížení tohoto ukazatele, ovšem důvod byl v růstu průměru OECD, nikoliv ve skutečnosti, že by se v České republice snížilo daňové zatížení. V případě zdanění příjmů a zisků nedosahuje Česká republika průměru OECD, naopak vysoce nadprůměrné je sociální pojistné, což vede k vysokému celkovému daňovému zatížení příjmů z práce. Právě celkové (daňové a sociální) zatížení práce odvody do státní pokladny je předmětem kritiky nejen pravicových politiků.

Zdanění majetku se v České republice nemění, lze se pozastavit pouze nad jeho výší, neboť podíl inkasa majetkových daní na HDP je čtyřikrát menší než je průměrný podíl v OECD. Poslední položka, která přibližuje míru zdanění zboží a služeb, vypovídá o skutečnosti, že v tomto ukazateli Česká republika těsně kopíruje hodnoty průměru OECD.

Závěr
Nezávislé soudy, policie, bezproblémový chod státu a mnoho dalších položek financovaných ze státního rozpočtu nás nutí daně platit. Této povinnosti se jen těžko dá vyhnout a není cílem žádné rozumné politické strany absolutní zrušení daňové povinnosti občanů nebo firem. Na druhou stranu obrovská míra přerozdělování vybraných financí také není tou správnou cestou. V Evropě i ve světě funguje mnoho daňových modelů. Ten náš byl nastaven na počátku devadesátých let a podle mnohých je čas na jeho větší či menší úpravy. Ostatně za pár dní jsou volby a při nich budeme mít všichni možnost ovlivnit mimo jiné i "daňovou budoucnost" naší země. Co na nás politici a jejich ekonomičtí odborníci chystají jsme se pro vás snažili zjistit ve Fintricích pro tento týden.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ