Již několik let se Česká republika potýká s nedostatkem domů a bytů k bydlení, k čemuž se přidal i prudký růst cen. Česká národní banka zároveň přišla s novými regulacemi, jejichž vlivem může dojít ke zdražování hypoték, což nedostupnost bydlení rovněž negativně ovlivní. Jak se k této výzvě ve svém programu staví potenciální nová česká vláda? A je její strategie vhodná a reálně proveditelná?
Zvýhodněné hypotéky na první bydlení
Koalice SPOLU, vítěz říjnových voleb, ve svém programu vyslovila jednoznačnou podporu mladým rodinám a s ohledem na bydlení by pro ně ráda zajistila zvýhodněné hypotéky na první bydlení. Povinná spoluúčast, která aktuálně činí 20 %, by se snížila na 10 %. Zároveň by lidé na první bydlení mohli čerpat bezúročnou státní půjčku ve výši právě 10 % hypotéky. Tento dluh by se rodinám navíc po narození prvního, druhého a třetího dítěte postupně snižoval.
TIP: Kalkulačka hypoték
O 40 tisíc nových bytů ročně více
V roce 2019 se dle statistik v České republice dokončilo zhruba 36,5 tisíce nových bytů, meziroční nárůst dosáhl asi 7,6 %. Růstový trend přitom už přetrvává několik let, takže by se mohlo zdát, že se situace vyvíjí dobře. Z dlouhodobého hlediska se však intenzita výstavby drží kolem průměrných hodnot, žádný stavební boom se nekoná.
Například v roce 1975 se u nás postavilo kolem 100 tisíc nových bytů ročně. Koalice SPOLU by se těmto číslům ráda přiblížila a její strategie kalkuluje s navýšením tempa výstavby o 40 tisíc nových bytů za rok.Z konkrétních kroků, jak toho dosáhnout, jmenuje koalice kupříkladu podporu investic zkrácením lhůty pro uplatnění daně z příjmu při prodeji nemovitosti či zkrácením odpisové doby pro investory.
Čtěte také: Jak a od kdy se změnily podmínky u daně z příjmu z prodeje nemovitosti?
Potenciál ve zchátralých budovách či brownfieldech
V plánu je rovněž podpora nákupu a bourání zchátralých budov v intravilánech měst a obcí, pokud v nich vzniknout nové prostory pro bydlení. Pro obce by se výstavba měla zjednodušit uvolněním pozemků v držení státu a posílením role samospráv v územním plánování.
„Byť neznám konkrétní kontury záměru koalice, na první dobrou mi dává velký smysl podpořit nákup a případně i bourání zchátralých budov v centrech měst. Ze zkušenosti vím, že realizovat kompletní rekonstrukci zchátralého bytového domu v centru města o velikosti tři až dvanáct bytů v současné době prakticky nedává ekonomický smysl, nebavíme-li se o nejdražších českých městech,“ myslí si Jan Boruta, jednatel společnosti FérMakléři.cz.
„Představy prodávajících totiž bývají nesmyslně vysoké. Ještě horší je pak situace, je-li investičním záměrem realizovat byty na nájem. To by mnohdy měl majitel prodávané nemovitosti investorovi ještě doplatit, aby se tomu vyplatilo nemovitost koupit, rekonstruovat a nestavět na zelené louce,“ dodává Jan Boruta.
Čtěte také: Kdy vám můžou zvýšit nájem?
Rychlejší a efektivnější výstavbu má podpořit digitalizace a omezení byrokracie
Stavební řízení by se dle koalice mělo celkově zrychlit a zjednodušit změnami ve stavebním zákoně, proces vyřizování stavebního povolení by poté mělo být možné celý provést online. O větší míru digitalizace stavebního řízení usiluje i druhá potenciálně vládní koalice Pirátů a Starostů a nezávislých. V jejich programu zároveň silně rezonuje zaměření na obecní a sociální bydlení, finanční podpora obcí k vytvoření vlastního bytového fondu, ale například také omezení byrokracie a zrušení některých regulací, kupříkladu omezení kolaudace:
Čtěte také: Jaké doklady budete pro zahájení stavby domu? A kam pro ně?
„K bydlení není dnes možno zkolaudovat ateliéry a jiné nenormové byty, ve kterých se bydlí skvěle – jen nezapadají do desítky let starých tabulek. Regulace pročistíme a umožníme obcím, aby si vytvořily pravidla na míru,“ stojí v programovém prohlášení koalice PirSTAN.
„Věřím, že by velmi pomohlo, pokud bychom detailně analyzovali veškerý pracovní čas úředníků na stavebním úřadě a na základě toho jim nabídli nové nástroje, automatizaci, zázemí a správný motivační program. Jsem přesvědčen, že řada úkonů jim zabírá zbytečně mnoho času. Tento čas je třeba analyzovat a neefektivity v maximální míře eliminovat. Výsledkem by byla rychlejší výstavba a levnější kapitál investora,“ komentuje Jan Boruta.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
