Akční nabídky dodavatelů energie: Kolik pravdy je ve slevách?

27.09.2016 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Rok se s rokem sešel a s nastupujícím podzimem se domácnostem zase ozývají dodavatelé s akčními nabídkami. Slevy vypadají na první pohled vždycky lákavě. Nabídky je dobré pořádně prozkoumat. Od ceny za megawatthodinu v ceníku až po drobná písmenka ve smlouvě.

Konkurence na energetickém trhu je veliká. Elektřinu a zemní plyn dnes domácnostem prodává kolem osmdesáti dodavatelů. Soutěží nejen mezi sebou. Často lidem prodávají i různé produkty. Příkladem jsou velké energetické společnosti, které mají celé série produktů. Ty se liší svým názvem, cenou, podmínkami i bonusy.

A právě na podzim se znovu objevují ve schránkách domácností dopisy: změňte svůj produkt a ušetříte. Slevy jsou většinou vyjádřené v procentech nebo před závratným číslem figuruje spojení „až“. Když vás podobná nabídka zaujme, vezměte si nejdřív kalkulačku a počítejte.

Jak číst slevové nabídky dodavatelů

Každý chce slevu. Hloupý, kdo by ji odmítl. Jenže marketing není o tom, že lidé dostávají něco zadarmo. Společnosti chtějí vydělat. Přirozeně. A všichni víme, že ne každá sleva se opravdu vyplatí.

  • Nabídka psaná stylem „dáme vám 15% slevu“ nebo „ušetříte až 3 900 korun ročně“ je velmi obecná. Vždy proto požadujte po dodavateli ceník a nejlépe i konkrétní výpočet, kolik s jeho produktem můžete ušetřit.
  • Počítejte. Na internetu najdete méně i více nezávislé kalkulačky cen energií (doporučit lze například tu na stránkách Energetického regulačního úřadu). Stačí do nich zadat spotřebu a spočítat si, kolik konkrétně můžete změnou dodavatele nebo produktu ušetřit.
  • S akčními nabídkami vám většinou dodavatelé nabídnou i nějaký bonus navíc. Ať už to jsou revize plynového kotle, kuchařka s recepty nebo pomoc s vyřízením žádosti o dotaci na fotovoltaiku, vždy zvažujte, zda jsou pro vás relevantní. Někdy na bonus máte nárok jen v případě, že odeberete určitý objem energie.
  • Smlouva a podmínky by neměly při zvažování nabídky jít stranou. Pročtěte je pečlivě. Se slevou a akčním produktem se většinou pojí smlouva na dobu určitou, která má platnost ke konkrétnímu datu. Pokud ji poté včas nevypovíte, automaticky se vám prodlužuje na další období.

Co přichystali dodavatelé na podzimní sezónu?

Největší šílenství kolem akčních nabídek dodavatelů se strhne během října a listopadu. V této době už budou obchodníci kalkulovat nové ceny na další rok a svým stávajícím zákazníkům budou nabízet slevy. Zlevňovat by měl zemní plyn, pravděpodobně se objeví akční nabídky i v případě elektřiny.

„Pražská plynárenské představí v říjnu nové ceníky, které zákazníkům přinesou levnější plyn. K nim budou navíc zdarma k dispozici i zajímavé bonusy a doplňkové služby,“ slibuje na svých stránkách například společnost Pražská plynárenská a dodává, že plošně snižovala cenu plynu už v průběhu roku, a to v průměru o 11 procent.

Společnost E.ON pro své stávající i nové zákazníky přichystala produkt Variant. „Lidé s ním mohou dosáhnout na úsporu až 18 procent v případě elektřiny i zemního plynu. Stávající zákazníky pravidelně oslovujeme s akčními nabídkami direct mailovými kampaněmi. V zásilce je vždy konkrétní nabídka, smlouva a odpovědní obálka,“ vysvětluje strategii firmy Jana Střítězská.

S nabídkou slevy aktuálně oslovují své zákazníky i další velké energetické společnosti. Například RWE, které od 1. října mění svoje jméno a bude nadále vystupovat jako společnost innogy, láká zákazníky na společný odběr elektřiny a zemního plynu.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ