Mzdy šoférů autobusů se liší, více pobírají řidiči MHD

20.02.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Ve mzdách šoférů autobusů v tuzemsku existují velké rozdíly. Vyšší platy než šoféři linkových autobusů, kteří jsou se svým finančním ohodnocením nespokojeni a připravují protesty, mají řidiči městské hromadné dopravy i řidiči autobusů na komerčních linkách. Velké rozdíly jsou ale také v jednotlivých krajích. Vyplývá to ze zjištění ČTK.

"Například ve Středočeském kraji musí dopravci reagovat na nabídku mezd v Pražském dopravním podniku," řekl ČTK předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Pražský dopravní podnik šoférům autobusů MHD v průměru vyplácí přes 34.000 korun měsíčně. Celorepublikový průměr řidičů linkových autobusů je však o 12.000 korun nižší. I tato částka je ale dosahovaná na úkor výrazně delší doby strávené v práci. Proti šoférům MHD, kteří mají celou směnu účtovanou jako práci, šoféři linkových autobusů řadu hodin mezi jednotlivými spoji pročekají a za tuto dobu jim zaměstnavatel platí nižší cenu. "Není přitom výjimkou, když takový šofér měsíčně pročeká 100 hodin, nad rámec naježděných 170 hodin," dodal šéf dopravních odborů.

Podle něho odbory budou o případné stávce kvůli nízkým mzdám řidičů autobusů rozhodovat ve středu, kdy zasedne předsednictvo Odborového svazu dopravy (OSD). V pondělí bude o mzdách šoférů jednat vláda s Asociací krajů, zabývat se tím bude i pondělní tripartita. Kraje, které dopravu linkovými autobusy objednávají, šoféry vyzvaly, aby od protestu upustili.

Například v Dopravním podniku Ostrava se průměrná mzda začínajícího šoféra autobusu podle mluvčí firmy Karolíny Ryckové pohybuje mezi 20.000 až 21.000 korun. Po dvou letech mohou šoféři dosáhnout hrubé mzdy kolem 25.000 Kč měsíčně, dodala mluvčí s tím, že jde o jedny z nejvyšších mezd řidičů v rámci regionu Moravskoslezského kraje.

Výrazně vyšší mzdy pak pobírají řidiči dálkových autobusů jezdících na mezistátních spojích. Průměrný výdělek šoférů včetně zahraničních diet je například u šoférů společnosti Umbrella, zajišťující obslužnost pro německou společnost Flixbus, 37.200 korun, uvedl její výkonný ředitel Pavel Steiner. Podle mluvčí konkurenčního dopravce Eurolines Pavly Lauermannové si šofér během dvoudenní zahraniční cesty vydělá 2200 korun a k tomu dalších zhruba 90 eur (2430 korun) na dietách.

Částka se přitom skládá ze 100 - 120 korun za hodinu řízení a 50 až 60 korun za dobu, kdy jsou u volantu vystřídáni kolegou. Šoféři totiž na takovéto cesty jezdí ve dvou a musí se pravidelně střídat.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

Celkem je v Česku podle odhadů na 50.000 šoférů autobusů, 11.000 až 12.000 jich připadá na šoféry autobusů na linkách objednávaných kraji. Oficiální průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají podle Českého statistického úřadu činí 26.859 korun. Toto číslo ale zohledňuje i platy lépe ohodnocených šoférů MHD.

Představitelé krajů požadují, aby zvýšení mezd řidičů nezůstalo pouze na regionech a aby na ně ze státního rozpočtu přispěla vláda. Dále se kraje snaží zajistit, aby peníze, které regionální správy dopravcům přidají, skutečně skončily u šoférů. Problematický je právní aspekt zvyšování mezd, protože se musí uskutečnit prostřednictvím uzavírání dodatků ke smlouvám. Ne všude je to ale jednoduché.

Štítky:

Autor článku

ČTK


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU