Elektronické podání ulehčuje komunikaci

27.03.2008 | , Finance.cz
DANĚ


Hledáte informace? Pomůže internet. Potřebujete vyplnit formulář? Pomůže internet. Nechce se vám běhat po úřadech? I v tomto případě vám pomůže. Díky elektronickému podávání můžete s úřady komunikovat s pomocí internetu od svého počítače.

Téma týdne: Finance a internet

Internet proniká skutečně do všech oblastí a stále více firem a institucí si bez něj nedokáže již život představit. Internet není jen možnost jak rychle získat potřebné informace, či jak komunikovat prostřednictvím elektronické pošty s okolím, ale díky elektronickému podpisu se  jeho možnosti ještě více rozšiřují.

Konec března je pro mnoho lidí spojen s povinností podat daňové přiznání. Existuje několik možností jak daňové přiznání na finanční úřad doručit. Nejobvyklejší z nich, ale také asi časově nejnáročnější, je daňové přiznání na finanční úřad osobně odnést. Další možností je potom využití například služeb České pošty a daňové přiznání na finanční úřad zaslat poštou. To vše lze ještě stihnout i poslední den, tedy v případě daně z příjmů i  31. března. Pokud přiznání tento den vložíte do obálky a odešlete, tak jste svou povinnost splnili. Rozhodujícím je totiž datum uvedené na podacím lístku. Výše jmenované možnosti patří k těm běžnějším, ale nabízí se ještě jedna možnost, která začíná být postupně využívána a u níž se dá předpokládat, že v budoucnu ji bude využívat stále více lidí a firem.


Elektronické podání


Podat daňové přiznání, a to včetně možnosti ho vyplnit, lze také elektronickou cestou prostřednictvím internetových stránek České daňové správy. Konkrétně v sekci Daně elektronicky, nalezne poplatník aplikaci „EPO-elektronické podání“, která mu umožní  nejen přiznání vyplnit, ale také ho přímo elektronickou cestou podat na finanční úřad.

I když to takto vypadá jednoduše a jednoduché to bezesporu je, má to přesto jeden háček. Vzhledem k tomu, že se pracuje s reálnými údaji, je nutné dbát na dodržování bezpečnosti. Proto pokud chce poplatník daně z příjmů fyzických osob využít této možnosti, je nutné si pořídit  tzv. kvalifikovaný certifikát občana, který je nutnou podmínkou pro komunikaci se státní správou s použitím elektronického podpisu. Aktuální seznam poskytovatelů  certifikačních služeb je zveřejněn na internetových stránkách Ministerstva vnitra, v sekci Rady a služby pod odkazem E-podpis.

Cena kvalifikovaného certifikátu se pro  občany pohybuje od 190 Kč s platností na jeden rok.


Následující tabulka ukazuje počty elektronických podání uskutečněných prostřednictvím aplikace EPO, v uplynulých letech. Již na první pohled je zřejmé, že uživatelů, kteří si zřizují zaručený elektronický podpis, neboli kvalifikovaný certifikát obsahující informace podle zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, a následně ho také ke komunikaci s finančními úřady využívají rok od roku roste.

Tabulka: Počty elektronických podání uskutečněných prostřednictvím aplikace EPO se zaručeným podpisem

2003 2004 2005 2006 2007

2008 (k 29.2.)

4 060 15 391 40 469  91 408  132 115  41 790 

 

Zdroj: MFCR

Pokud si tedy občan, nebo firma zřídí zaručený elektronický podpis, může tak komunikovat nejen se s finančními úřady, ale také s dalšími institucemi státní správy. Další institucí, kde je elektronického podávání využíváno, je Česká správa sociálního zabezpečení. Ke konci ledna 2008 přišlo ČSSZ elektronicky celkem 22 132 468 dokumentů.


Nezbývá už mnoho oblastí, do kterých by internet ještě nezasáhl. Finance a obchod jsou na něm každopádně závislé. V naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků si přiblížíme způsoby plateb na internetu, možnosti jak si usnadnit daňové povinnosti a v neposlední řadě i finanční produkty, jež lze s jeho využitím získat výhodněji.



Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ