Pomoc spotřebitelům: Na koho se obrátit?

14.09.2016 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Existuje celá řada organizací které se věnují ochraně práv spotřebitele. Kromě státních institucí, jako je ČOI nebo Evropské spotřebitelské centrum, se jedná např. o Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), dTest, Asociace občanských poraden či Sdružení českých spotřebitelů a další.

Samotné zákony mnohdy k ochraně spotřebitelů nestačí. Ne každý obchodník má ve svých prioritách fér přístup ke spotřebitelům a nejednou se pohybuje na hraně zákona nebo dokonce až za ní. Proto stát zřizuje různé orgány dozoru, jako jsou např. Česká obchodní inspekce, Evropské spotřebitelské centrum nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Z vlastní iniciativy samotných občanů - spotřebitelů - ale vznikají i neziskové spotřebitelské organizace hájící jejich práva. Dozorové orgány jsou orgány státní správy a spadají pod konkrétní ministerstva. Spotřebitelské organizace jsou z právního hlediska občanská sdružení (o.s.) – tedy nevládní neziskové organizace. Mezi nejvýznamnější spotřebitelské organizace patří Sdružení obrany spotřebitelů, dTest, Spotřebitel net, Sdružení českých spotřebitelů, Asociace občanských poraden a další. Kontakty a další vybrané spotřebitelské organizace jsou uvedeny na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

TIP: MPO na svých stránkách rovněž uvádí Přehled spotřebitelských organizací a jejich poraden.

Sdružení českých spotřebitelů (SČS) vydává další ze svých publikací, kterými se snaží přispívat ke správné a účinné funkci vnitřního trhu EU. Publikace se týká práv spotřebitelů ve styku s dodavateli energií.
Více zde: Energie ke spotřebiteli – jaká práva, jaká rizika?
Příručku lze stahovat zde: http://www.konzument.cz/users/publications/2-konzument-test/230-energie-ke-spotrebiteli-jaka-prava-jaka-rizika.pdf

Sdružení obrany spotřebitelů - SOS

Sdružení obrany spotřebitelů vzniklo 1. února 1993 v Ostravě jako nezávislá, nezisková a nepolitická organizace. Od roku 1999 má své sídlo v Praze. SOS provozuje bezplatné právní poradny v kraji Jihomoravském (Brno a Vyškov, Hodonín), Olomouckém (Olomouc, Prostějov, Šumperk), Moravskoslezském (Nový Jičín, Opava), Jihočeském (České Budějovice, Tábor), Královéhradeckém (Hradec Králové, Albrechtice nad Orlicí), Plzeňském (Plzeň), Zlínském (Zlín) a také v kraji Vysočina (Jihlava, Velké Meziříčí  a Bystřice nad Pernštejnem) a hlavním městě Praze (Praha).

Bezplatná právní poradna

V bezplatných osobních poradnách SOS lze konzultovat veškeré spotřebitelské potíže. Stačí si donést všechny související listiny a vylíčit odborným právním poradcům. Získáte informace, jak nejlépe postupovat, popř. dostanete potřebné kontakty na dozorové orgány. Svým členům SOS dokonce pomáhá s formulací případné nutné korespondence.

Poradenství je dostupné i na telefonu a emailu. Poradenská linka 542 210 549 je v provozu každý všední den od 9 do 18 hod. Dotazy lze zasílat i prostřednictvím webového formuláře zde: www.asociace-sos.cz/elektronicke-poradenstvi. Poradci vysvětlují spotřebitelům jejich práva, v žádném případě ale nemohou však suplovat advokátní kanceláře.

SOS zaštiťuje pestrou škálu aktivit

SOS připomínkuje zákony týkající se ochrany spotřebitele a upozorňuje na nezákonné či neetické chování podnikatelských subjektů. Důležitou prioritou je bezpečnost výrobků, proto se zaměřuje na dodržování bezpečnosti potravinových i nepotravinových produktů a upozorňuje na výskyt těch nebezpečných. Organizuje pracovní skupiny specializované na různé oblasti spotřebitelského práva a také připravuje pro spotřebitele různé brožury a letáky. Na SOS se obracejte především v těchto situacích:

  • problémy s reklamací,
  • odstupujete od smlouvy,
  • problémy s předváděcí akcí, podomním či pouličním prodejem nebo s nákupy přes internet,
  • zakázka neodpovídá smlouvě,
  • nevíte, na který dozorový orgán se obrátit.

SOS poradenství postupně rozšiřujeme i o další obory, např. oblastech spotřebitel – pacient, spotřebitel – nájemce. Důvodem jsou časté dotazy a žádosti o pomoc v oblasti reklamací zdravotních pomůcek a lékařských zákroků nebo problémy se změnami v nájemních vztazích.

Kdo vás napálil aneb databáze spotřebitelských zkušeností

Pokud jste byli u nějakého obchodníka či poskytovatele služeb obzvlášť spokojeni nebo naopak velmi zklamaní, SOS nabízí možnost sdílet vaši zkušenost s ostatními spotřebiteli. Na adrese www.spotrebitele.info/zkusenosti můžete zanechat vaši spotřebitelskou zkušenost.

SOS vás vítá

Jsou-li vám sympatické činnosti a aktivity SOS, je tu možnost využít výhod některého z členských balíčků, mezi které patří mj. časopis SOS magazín, exkluzivní členská linka s běžným tarifem, přednostní poradenství a další. SOS je otevřené občanské sdružení, které nabízí spotřebitelům možnost stát se jeho členem a tím aktivně přispět k rozvíjení jeho činnosti. Informace spotřebitelům zprostředkovává prostřednictvím médií, ale i vlastních besed a přednášek.

Autor článku

Lukáš Pololáník  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU