Jak se vypořádat s vadným zbožím (díl I.)

27.01.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Podle jednoho průzkumu polovina spotřebitelů raději poškozené zboží schová do krabice, než aby ho reklamovala. Jak při reklamaci postupovat?

Během vánočních svátků zpravidla nakupujeme mnoho dárků pro naše blízké. Následně ale může dojít k situaci, kdy zamýšlený nejlepší dárek na světě vykazuje určité vady a přichází okamžik nutnosti po prodávajícím požadovat co nejrychlejší opravu nebo vrácení peněz.


Obvyklé užívání


Odpovědnost za vady prodané věci na základě kupní smlouvy jsou stanoveny v § 619 a násl. Občanského zákoníku. Uplatňovat nároky z vady zboží nelze u věcí, které se rychle kazí nebo u věci použité, taktéž se záruka nevztahuje na opotřebení věci způsobeném jejím obvyklým užíváním. Pokud nám prodávající poskytnul věc za nižší cenu, pak se záruka nevztahuje na vady, pro které byla nižší cena sjednána.

U věci použitých neodpovídá prodávající za vady, které odpovídají míře používání, která měla věc při převzetí kupujícím.


Záruční doba a záruční list


Jde – li o spotřební zboží je záruční doba stanovena zákonem na dobu 24 měsíců, kdy na žádost kupujícího je prodávající povinen poskytnout tzv. záruční list. Záruční list musí obsahovat jméno, příjmení, název prodávajícího, IČO, sídlo nebo místo podnikání dle formy subjektu. Pokud povahou věci postačuje místo záručního listu doklad o zakoupení věci obsahující výše uvedené údaje, pak postačuje tento doklad namísto záručního listu. To, že Vám záruční list nebude vydán, či jej ztratíte nemá vliv na platnost záruky. Časté jsou případy, kdy Vám prodávající záruční list předá, avšak nikoliv řádně vyplněn, vždy si záruční list zkontrolujte.

Záruční doba začíná běžet od převzetí věci kupujícím, uvede – li do provozu koupenou věc, jiný podnikatel, než prodávající, začíná záruční doba běžet ode dne uvedení věci do provozu, avšak za splnění podmínky, že kupující objednal uvedení věci do provozu do tří týdnů od převzetí věci.


Odstranitelná vada


Koupená věc vykazuje během záruční doby vady, jenž jsou odstranitelné? Kupující má právo, aby byla vada na věci bezplatně, včas a řádně odstraněna, prodávající má povinnost vadu odstranit. S ohledem na povahu vady může kupující požadovat výměnu věci, popř. výměnu vadné součásti věci. Nelze – li provést výše uvedený postup má kupující nárok na slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit.


Opatrnosti není nikdy dost


Většina prodávajícího personálu Vám bude tvrdit v případě uplatnění vady prodaného zboží všechny možné druhy výmluv, ba přímo odmítnutí odstranění vady z naprosto směšných důvodů. Vyžádejte si asistenci vedoucího, přímo oslovte hlavního manažera. Zdůrazněte existenci zákona o ochraně spotřebitele a následujícími kroky vedoucími k nahlášení situace České obchodní inspekci. Určité množství prodávajících raději odstranění napoprvé odmítne, aby ušetřili a reagují až na další urgence.

Článek vyšel původně na serveru Studentskéfinance.cz

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU