Velký nedoplatek za elektřinu a plyn? Reklamujte fakturu

08.01.2016 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Když nedočkavě rozříznete obálku s logem vašeho dodavatele a na faktuře na vás vykoukne horentní suma, nepanikařte. Vyúčtování za elektřinu nebo plyn totiž můžete reklamovat – podobně, jako jste zvyklí u jiného zboží nebo služeb. Jak chybnou fakturu reklamovat a jak postupovat?

S elektřinou a plynem je to stejné jako s každým jiným zbožím nebo službami. Dodavatele si můžete svobodně vybrat a jako spotřebitel máte právo se vůči nesrovnalostem ohradit, tedy fakturu za elektřinu nebo plyn reklamovat. Bránit se můžete vždy, pokud dodavatel neplné své povinnosti, které jsou stanovené v obchodních podmínkách, v energetickém zákonu nebo v různých vyhláškách.

Je vyúčtování za energie chybné?

Ještě než rozčileně zavoláte na zákaznickou linku, měli byste si vyúčtování elektřiny a plynu pořádně prohlédnout a pokusit se odhalit, kde se mohla stát chyba. Velký nedoplatek, který po vás nyní energetická společnost požaduje, může mít na svědomí porouchané měřidlo, chybně provedený odečet nebo výpočet.

Na faktuře najdete historii své spotřeby za tři uplynulá zúčtovací období. Proto je porovnejte. Jestli spotřeba elektřiny nebo plynu neúměrně narostla (aniž byste instalovali nový náročný spotřebič), pátrejte po chybě. Na vyúčtování také vidíte, jak byl odečet proveden – chyby nejčastěji vznikají v případě, kdy je spotřeba odečtena tzv. odhadem. V takovém případě zajděte k měřidlu a zjistěte, jaký je jeho aktuální stav. Pokud je nižší než na faktuře, měřidlo si vyfotografujte a použijte jako důkaz při reklamaci.

Není výjimkou, že se měřidlo (ať už elektroměr nebo plynoměr) tzv. protáčí, tedy načítá kilowatthodiny, aniž by skutečně docházelo ke spotřebě. Ještě než zavoláte technika (o elektroměry a plynoměry se starají distribuční společnosti), zjistěte, jestli je měřidlo opravdu porouchané. Jinak totiž budete muset zbytečný výjezd zaplatit, což znamená výdaje v řádech stovek korun. Přes noc, kdy spotřebiče nebudete používat, elektřinu vypněte, zapište si stav spotřeby na měřidle. Pokud přesto kilowatthodiny naskočí, měřidlo se pravděpodobně protáčí.

Chyba může být také ve výpočtu fakturované částky. Projděte si proto detaily vyúčtování a zjistěte, zda váš dodavatel kalkuluje s cenami, které jste si sjednali ve smlouvě. Ověřte si na některé z internetových kalkulaček (např. na stránkách Energetického regulačního úřadu), jestli cena na faktuře odpovídá vaší spotřebě.

Jak elektřinu a plyn reklamovat?

Když ve faktuře nebo v odečtu objevíte chybu, neměli byste s reklamací otálet. Pokud po vás ale dodavatel požaduje zaplacení nedoplatku, je nutné vše včas uhradit. „Je třeba říci, že reklamace zpravidla nemá odkladný účinek. Znamená to, že fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Při reklamaci byste se měli řídit obchodními podmínkami a smlouvou, kterou máte s dodavatelem sjednanou. V těchto dokumentech najdete podrobnosti o postupu při vyřizování reklamace – především o formě, způsobu podání a lhůtách.

Obecně platí pro reklamaci faktury za elektřinu a plyn následující pravidla

  • Reklamaci vyúčtování elektřiny a plynu podávejte vždy písemně, ačkoli ji můžete uplatnit i telefonicky. Jen tak budete mít důkaz, že jste vyúčtování skutečně reklamovali. Ponechejte si kopii reklamace i podací lístek.
  • Energetická společnost je povinna vyřídit reklamaci faktury do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
  • Dodavatel musí vyrovnat rozdíl v platbách, který byl způsobený nesprávným vyúčtováním nebo měřením, do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace (samozřejmě, pokud je uznána jako oprávněná).
  • Pokud dodavatel tuto lhůtu nedodrží, náleží spotřebiteli náhrada ve výši 600 korun za den prodlení (nejvýše však 24 tisíc korun).
  • Když dodavatel nereaguje na reklamaci do uvedené lhůty, neváhejte se obrátit na Energetický regulační úřad (www.eru.cz), který dohlíží na energetický trh.
  • V písemně podané reklamaci uvádějte identifikační údaje. Kromě jména a adresy doplňte také své zákaznické číslo, kód EAN (elektřina) nebo EIC (zemní plyn) – tyto údaje najdete na faktuře nebo smlouvě s dodavatelem.
  • Když reklamujete špatné měřidlo, uveďte číslo elektroměru nebo plynoměru a připište také jeho stav. Ideální je i fotografická dokumentace.
  • Nezapomeňte uvést důvody reklamace, argumenty a důkazy.

VZOR – reklamace faktury za elektřinu / plyn

Dodavatel

Název/obchodní firma: ABC Energie, a.s.
Sídlo: Energetická 1, Praha

Reklamace vyúčtování za sdružené služby dodávky elektřiny

Zákazník

jméno a příjmení: Jan Novák
datum narození: 12. 1. 1967
bydliště: Dvořákova 1, Praha

Smlouva o sdružených službách dodávky

Zákaznické číslo: 1112223334

Odběrné místo

Adresa: Dvořákova 1, Praha
číslo EAN: 859182400112223344

Tímto reklamuji vyúčtování za sdružené služby dodávky elektřiny/plynu a souvisejících služeb číslo…….. (doplňte číslo vyúčtování/faktury). Spotřeba uvedená na faktuře neodpovídá skutečnému stavu měřidla. Na vyúčtování uvádíte spotřebu xxx kWh, zatímco měřidlo ukazuje stav xxx kWh, což dokládám přiloženou fotografií měřidla.

Žádám Vás o písemné vyjádření k mé reklamaci.

V ……………… dne ……………

…………………………
podpis

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ