Staronový kabát daňového systému

17.08.2006 | , Finance.cz
DANĚ


Zajímá vás, co radí expertní skupina k zlepšení daňového systému? Zrušení společného zdanění, sjednocení výdajových paušálů, zdanění důchodů. To jsou jenom některé novinky, kterých se možná dočkáme.

Pokud někdy někdo z vás vyplňoval sám daňové přiznání, a neměl hluboké znalosti daňové problematiky, určitě si často nevěděl rady s kolonkami růžového formuláře. Není také divu. Současný daňový systém České republiky stojí na základech postavených v roce 1993. Od té doby byly právní normy několikrát novelizovány, což ale v důsledku vedlo k značně nepřehlednosti soustavy.

Minulý týden  Ministerstvo financí zveřejnilo studii, kterou zpracovala jimi oslovená expertní skupina. Zadáním bylo kriticky zhodnotit současný stav systému a navrhnout optimální změny, nebo založit zcela novou koncepci uplatnění přímých daní. Materiál byl vypracován ve formě věcného návrhu zákona, který by přinášel zjednodušení stávajícího zákona, umožnil snížení administrativních nákladů a současně měl pozitivní dopad na růst české ekonomiky.
Expertní skupina se skládala ze zástupců Ministerstva financí, Úřadu vlády České republiky a Kanceláře prezidenta republiky, akademické obce, odborů, daňových poradců, podnikatelské veřejnosti a dalších odborníků. Vypracované materiály jsou volně k dispozici a až do 15.11.2006 je možné se k nim vyjádřit

Také jsme nelenili a studii si přečetli. Podělíme se s vámi se závěry, které vyplynuly z Dokumentu 3, který se zabýval zdaňováním fyzických osob. Daň z příjmů fyzických osob jsme si vybrali především z důvodu, že tato daň má nejvyšší počet daňových subjektů.

Dříve, než se začneme zabývat jednotlivými návrhy, musíme připomenout, že hlavní prioritou bylo zjednodušení současného systému. Dalšími preferovanými požadavky byly daňová spravedlnost a efektivnost.

Hit loňského roku, společné zdanění manželů, považuje skupina ze příliš složitý a zvýhodňující jistou skupinu osob. Preferování rodin jen s jedním výdělečně činným na úkor rodin s dvěma příjmy by vyřešili možností uplatnění část slev na dani, které z důvodu nízkých příjmů si nemůže odečíst jeden z manželů.

Zajímavou novinkou je návrh zavedení zdanění starobních důchodů. Takové řešení by mělo být čistší ve vztahu k legislativě Evropské unie. V době, kdy už nyní je nízká úroveň důchodů kritizována, se domnívám, že tento krok nebude zvlášť přívětivě přijat ze strany veřejnosti. Zároveň však skupina navrhuje, aby se nadprůměrné důchody nedanili, a ostatním byla zavedena možnost uplatnit si slevu na dani za poplatníka případně jiné druhy slev. Správa důchodového zabezpečení by vystupovala v obdobné pozici jako zaměstnavatel – vydávala by potvrzení o vypláceném důchodu a sražených zálohách na daň. Dost dobře nechápu v čem spočívá zjednodušení současného stavu.

Další novinkou by mělo být časové zpřísnění osvobození od daně příjmů plynoucích z prodeje nemovitostí nesloužících k trvalému pobytu poplatníka (z 5 na 10 let) a prodeje cenných papírů (z 6 měsíců na 5 let). Především u cenných papírů by to znamenalo, že budou zdaněny skoro všechny prodeje.

Velkým zásahem je přehodnocení jednotlivých dílčích základů daně. Podle nového návrhu by se zanechali pouze skupiny tři, a to příjmy ze závislé činnosti, z ekonomické činnosti a ostatní příjmy. Do příjmů z ekonomické činnosti by spadaly příjmy z podnikání a jiné samostatné  výdělečné činnosti a pronájmu. Přitom by zařazení do této skupiny nezáleželo na druhu oprávnění, ale na soustavnosti činnosti. Paušální výdaje doporučují sjednotit, a to na hodnotě 60 % s tím, že by nad paušál nebylo možno už uplatnit ani pojistné sociálního pojištění.  K zamezení spekulačního prostoru by zavedli maximální absolutní hranici ve výši jednoho nebo dvou milionů. Co se týče výdajových paušálů, skupina je navrhuje zavést nově i při příjmech ze závislé činnosti, a to ve výši 10 % hrubého příjmu. Položka zdanění ostatních příjmů by se dle návrhu zkomplikoval. Do této skupiny by patřili nesystematické, příležitostní příjmy, především z nakládání s majetkem. Pro tento dílčí základ daně se navrhuje zavedení nezdanitelného minima asi ve rozsahu 100.000 Kč za rozhodné období. Myšlenka sjednocení a nově zavedení třech skupin příjmů se mi jeví velice příznivě. Složité rozdělování do paragrafů dle současné právní úpravy je zbytečné a málo přínosné.

Z dalších významnějších úprav bychom ještě mohli upozornit na zrušení slevy pro studenty a manžela bez vlastních příjmů.

Danou studii bych zajisté ani neodsuzovala ani příliš nechválila. Z pohledu daňového poplatníka přináší některá zjednodušení, ale zároveň spoustu prvků, které současný systém ještě více komplikují. Bohužel zadané priority (zjednodušení a spravedlnost) jsou většinou protichůdné a není možné dosáhnout obou najednou.

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ