Na vlastní kůži se mohou v těchto dnech občané České republiky přesvědčit o příznivých dopadech novely zákona o dani z přidané hodnoty. Ta snížila sazbu z dvaadvaceti na pět procent za služby restaurací a hotelů. V platnost přitom vstoupila právě na apríla. Velké restaurační řetě
zce rychlého občerstvení na ni okamžitě zareagovaly a snížily od začátku dubna své ceny. "Na tři týdny jsem snížili ceny hamburgeru a cheesburgeru na patnáct a šestnáct korun," sdělila tisková mluvčí společnosti McDonald's ČR Drahomíra Jiráková. Ceny obou nejznámějších a zároveň i nejprodávanějších jídel tak klesly podle pracovníka jedné z re- staurací řetězce McDonald's asi o deset korun. Po uplynutí tří týdnů se však ceny těchto výrobků opět zvýší na 19 a 20 korun. Budou však stále nižší než před začátkem dubna."Samozřejmě se zde promítlo i snížení daně z přidané hodnoty," uvádí Jiráková. Ceny nealkoholických nápojů či hranolků však zůstaly u tohoto řetězce zachovány beze změny.
Opačnou strategii zvolilo vedení konkurenčního řetězce restaurací Kentucky Fried Chicken (KFC), které podle vyjádření svých pracovníků snížilo ceny u nealkoholických nápojů. "Ceny jídla dolů nešly," říká jeden ze zaměstnanců KFC k současnému stavu. Bude tak jistě zajímavé sledovat další cenový vývoj u poskytovatelů tzv. fast food
. McDonald's totiž začal propagovat své ceny prostřednictvím reklamy v televizi, a tím přiostřil konkurenční boj na trhu s rychlým občerstvením. Je tak možné, že na jeho aktivity odpoví nějakým způsobem i konkurence.Snížení DPH však umožní snížit ceny jídel jen těm hospodským a restauratérům, kteří daň platí. "Odhaduje se, že jen dvacet pět procent provozovatelů hostinských a ubytovacích služeb z celkového počtu zhruba 91 tisíc je plátcem DPH," uvádí Čeněk Rytina, předseda Společenstva provozovatelů pohostinských živností Praha. Ti, kteří DPH neplatí, tak nemají ze snížené sazby DPH žádné výhody, které by je vedly ke snížení cen. Ceny jídel však zřejmě nesníží ani všechny ty restaurace, které daň z přidané hodnoty platí. U jednotlivých hospod a restaurací
bude významně záležet na tom, jaké mají postavení na trhu. Podle Sylvia Spohra, prezidenta Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu, bude velký tlak na snižování cen. Důvodem je skutečnost, že v pohostinství je velmi tvrdá konkurence.Zdroj: LN z 3. 4. 2000