S rostoucím časovým vytížením v zaměstnání stále větší množství lidí pociťuje potřebu být nezávislý na otevíracích hodinách poboček bank. Chtějí-li tito jedinci využívat pro platební styk osobní počítač a internet, mohou tak činit pouze jako klienti čtyř bankovních domů.
Čas jsou peníze. Tak tato moudrost platí dvojnásob v případě provádění platebního styku elektronickou cestou, kdy klient banky je zcela nezávislý na otevírací době své pobočky. Pro mnohé je už dokonce nepředstavitelné, aby platby prováděli jinak než formou přímého
bankovnictví s možností tak činit 24 hodin denně. Zájemci o tyto služby mohou využívat různé komunikační kanály, jako je klasický telefon, mobil či internet. V případě poslední možnosti se v současné době nabízejí prozatím jen čtyři bankovní domy.První ba
nkou, která představila internetový program, byla před téměř dvěma roky Expandia banka. Bohužel banka si mezi srovnatelnou konkurencí drží ještě jeden primát, a to je poplatková náročnost. Nejlevnější program (Alfa) Expandia banky stojí měsíčně 160 Kč. V rámci tohoto programu stojí každý příkaz k převodu do jiného bankovního ústavu poplatek ve výši sedm korun. K tomu si banka ještě připočte příplatek za užití komunikačního kanálu, který činí v případě internetu jednu korunu. Celkem tedy klient v tomto případě zaplatí za provedení jednorázového platebního příkazu 8 Kč.Výhodou oproti všem ostatním konkurentům je skutečnost, že v základní měsíční ceně získá majitel účtu možnost svoje konto obsluhovat použitím libovolného média. Může tak provádět platební styk nejen přes internet, ale i přes mobilní či klasický telefon. K mání je i technologie SIM Toolkit či WAP. Nevýhodou zůstává poměrně vysoká poplatková hladina. Každý majitel účtu má k dispozici tzv. elektronický klíč, který umožňuje provádět platební styk a další operace z libovolného počítače, který je napojen na internet. V případě Expandia banky lze tedy hovořit o pravém internetbankingu, což již neplatí u většiny ostatních konkurentů.
Druhým ústavem, který představil bankovnictví po internetu a klientům nabídl provádění aktivních operací tímto způsobem, je Investiční a Poštovní banka. V případě IPB se již nejedná o pravý internetbanking, nýbrž o homebanking přes internet. Uživatel služby IPB Homebanking může provádět platební styk pouze z počítače, kam
si před tím nainstaloval příslušný software, což není tak pohodlné jako v případě Expandia banky. Na druhou stranu je tato verze v podání IPB podstatně levnější. Zřízení stojí jednorázově 200 Kč a měsíčně platí uživatel 60 Kč. Výrazně nižší je však účetní položka za platební styk, která činí jen dvě koruny. Rozsah možností, které IPB Homebanking nabízí, je přitom stejný jako v případě Expandia banky. Klient banky může 24 hodin denně nejen provádět platební příkazy k převodu, ale má velmi podrobný přehled o všech pohybech na účtu. Může dále velmi pohodlně zakládat a rušit termínované vklady a řadu dalších operací.Homebanking po internetu nabízí také Komerční banka. V jejím případě je však cílovou skupinou především střední a nižší podnikatelská klientela. Tomu odpovídá měsíční poplatek ve výši 250 Kč. Za zřízení si banka účtuje 500 Kč.
Poslední bankou, která na tomto poli představila svůj produkt, je Živnostenská banka. Internetový program s názvem NetBanka provozuje teprve od letošního dubna. Na rozdíl od svých konkurentů nabízí daný produkt zcela zdarma bez jakéhokoliv zřizovacího poplatku i měsíčního paušálu.
V případě NetBanky se rovněž jedná o pravý internetbanking, kde bezpečnost je vyřešena digitálními certifikáty, které jsou ochráněny heslem a jsou přenositelné na paměťovém médiu. Z toho pohledu je proto možné využít pro provádění aktivních operací libovolný počítač napojený na internet. Velmi příznivá je i účetní položka, která činí u příkazu do jiné banky pouze tři koruny. Internetbanking či homebanking po internetu je v současné době jedním z nejpohodlnějších způsobů, jak provádět platební styk a mít stoprocentní kontrolu nad svým účtem. Čtveřice ústavů proto nezůstane dlouho osamocena.
Zdroj: HN z 26. 4. 2000