Pohled zahraničních investorů na Českou republiku se den ode dne zlepšuje. Svědčí o tom i průzkum Německočeské průmyslové komory mezi 320 německými podniky, které podnikají v ČR. Podle něj se tyto firmy dívají na českou ekonomiku mnohem lépe než před rokem. Pro letošní rok počítá 65 procent dotázaných německých podniků se zlepšením ekonomické situace v ČR a pouze pět procent čeká zhoršení. Situace v loňském roce byla přitom naprosto opačná. Sedm podnikatelů z deseti očekávalo zhoršení a jen dva ze sta věřili v lepší
výkonnost tuzemské ekonomiky.Daří se i vývozcům
S důvěrou v tuzemskou ekonomiku souvisí i ochota německých manažerů investovat do domácích podniků. Přes padesát sedm procent německých investorů plánuje zvýšit své investice v tuzemsku, což se projeví i na vzniku nových pracovních míst. Němci ale nejsou rozhodně jediní, kdo nám věří. Další významní investoři přicházejí z Belgie, Nizozemska či Rakouska. V minulém roce k nám totiž největší investice ve výši 42,7 miliardy korun přišly od belgických firem.
Podle ekonoma České spořitelny Marka Ratkovského stojí za zájmem zahraničních investorů především investiční pobídky, které zahrnují daňové prázdniny či kupříkladu dotace na vytváření nových pracovních míst. "Změnil se pohled investorů na Českou republiku, která už není považována za džungli," uvádí další důvod analytik společnosti Global Broker Tomáš Kaňka. Přesto považují německé firmy za největší nedostatek právní prostředí a špatnou práci českých úřadů. Naopak si pochvalují daňové podmínky a úroveň místní infrastruktury (silnice, telekomunikace).
V lepší zítřky české ekonomiky věří kromě německých podnikatelů i Hospodářská komise OSN pro Evropu. Stejně jako ministerstvo financí očekává, že ekonomický růst se zvýší o 1,5 procenta. Na zlepšení české ekonomiky se budou podílet i vývozy tuzemského zboží a služeb do zahraničí. Českým vývozcům se začátek roku vyvedl, když za první tři měsíce dokázali zvýšit proti loňsku svůj vývoz do zemí Evropské unie o 33,9 procenta. Kupující ze západní Evropy navíc utráceli především za auta a stroje, což jsou výrobky s vysokou přidanou hodnotou. Odběratelé tak stále více oceňují u českého zboží jeho kvalitu.
Zdroj: LN z 4. 5. 2000