Platební karty se v ČR používají již více než 10 let. Za tu dobu se podařilo dosáhnout vydání téměř 3 milionů karet, vybudovat síť 1470 bankomatů a 23 000 obchodů akceptujících karty systémů VISA a Europay/MasterCard. Dosažitelné jsou i karty American Exp
ress a Diners Club.Debetní karty k účtů vydává více než 20 tuzemských bank. Díky konkurenci klesly jejich ceny za posledních 10 let o více než polovinu a staly se dosažitelnějšími pro většinu populace. Tyto karty jsou používány převážně pro výběry hotovosti z bankomatů, což je ovlivněno nejen tradicí, ale zatím i poměrně omezenými možnostmi karty použít k denním nákupům, zejména mimo Prahu a Brno.
Průměrná částka výběru hotovosti z bankomatu se pohybuje okolo 1400 Kč, počet výběrů je asi 2 za měsíc. Většina bank si neúčtuje za výběr z bankomatu žádný poplatek nebo jen symbolický (2 Kč), ačkoliv skutečné náklady na jednu transakci se pohybují okolo 50 Kč. Příčinou je, že výběry u přepážek bank jsou ještě nákladnější a banky nechtějí zavedením vyšších poplatků "vehnat" své klienty do náruče konkurence.
Zatímco banky stále investují do debetních karet a provozu bankomatů, nebankovní konkurence se již před 3 lety zaměřila na mnohem lukrativnější obchod - úvěrové karty. Společnosti Cetelem (vydává kartu Aura ve 27 zemích), GE Multiservis (OK karta) a Home Credit (dceřiná společnost České pojišťovny) vybudovala systém pro poskytování spotřebních úvěr a vloni překročily 15 miliard korun a počet karet dosáhl 240 000.
Zatímco u většiny bank trvá vyřízení žádosti o spotřební úvěr týdny, u těchto společností je to otázka několika minut, maximálně 2-3 dnů. Cenou za tento komfort je však výrazně vyšší úrok (až 2,4 % měsíčně), omezená obchodní síť (3000-4000 obchodů) a nemožnost získat úvěr v hotovosti (kromě karet AURA). K
omerční banka, Česká spořitelna, a ČSOB nyní nabízejí svým zákazníkům také kreditní karty, ale nejedná se o úvěrové karty klasického typu, které se vydávají bez vazby na účet. Klient musí mít u banky otevřen účet stanovenou dobu.Rizikem u úvěrových karet j
e neexistence centrální evidence problematický nebo podvodných klientů, jaké jsou obvyklé v zahraničí. Po letech diskusí by takového "Credit Bureau" mělo letos konečně vzniknout i u nás.Zdroj: Ekonom 17/2000