Nové propagační aktivity českých výrobců a obchodníků mají oživit výměnu. Počínaje letošním devátým květnem se ve stálé prodejní expozici v Hanoji mohou představit české výrobky. Takzvaný First Czech Shop Room vznikl ze soukromé iniciativy firmy WMC ve spojení s vietnamským státním dovozcem strojírenského zařízení Machinoimport. Zatím se v expozici představuje 31 našich firem, dalších 45 dalo k dispozici prospekty a videokazety.
"Můžeme říci, že představujeme celou plejádu výrobků, od vodních elektráren - ta je prezentována v modelu - až po český křišťál," řekl HN Marcel Winter, majitel firmy WMC, specializované na obchod s Vienamem. "Ve státě s bezmála osmdesáti milióny obyvatel žije několik set tisíc lidí,
kteří mluví česky a naši zemi znají. České zboží je ve Vietnamu stále velmi populární, mnohdy má lepší renomé než obdobné produkty ze západních zemí. Navíc je cenově mnohem přístupnější."Přesto o Vietnamu ještě stále převládají představy jako o zemi chudé a bez perspektivy. Přitom se Vietnam stal členem Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN), podílí se na jeho rozvojových programech a v neposlední řadě je i cílem zahraničních investorů. Ti oceňují nejen velikost trhu a velmi nízké výrobní náklady, ale t
aké jisté dominantní postavení Vietnamu, který chápou jako bránu k širšímu asijskému trhu. Vietnam za posledních deset let získal 35 miliard dolarů přímých zahraničních investic. "Česká republika se angažovala pouze v pěti projektech za cca 54,6 miliónu USD," řekl HN M. Winter.Ve Vietnamu ovšem platí to, co je charakteristické pro celou Asii. Nabízet se musí na místě a dlouhodobě. Jedna cesta obchodního zástupce rozhodně k úspěchu nepovede už proto, že asijští partneři dají hodně na dlouhodobé vazby a vzájemnou důvěru. Navíc jsou tam přítomny už všechny světové firmy a konkurence je značná. Podle Marcela Wintera je licitace kolem prodeje lokomotiv nedobrá, protože zpochybňuje solidnost českých podniků, zejména když o obdobnou zakázku bojují i další zájemci
. Přihlédne-li se k připravovaným dopravním projektům v jihovýchodní Asii, nešlo by jen o zakázku pro Vietnam, ale otevřely by se i další možnosti.Po otevření nabídkového centra v Hanoji by se měla obdobná aktivita opakovat také v Ho Či Minově městě (bývalém Saigonu). Právě toto město je skutečnou branou, přes kterou se realizuje na 70 procent vietnamského vývozu a dovozu. Ovšem poté, co tam byl uzavřen generální konzulát České republiky, je jen těžko přístupná. Předpokládá se, že by otevření prodejního a
předváděcího centra mohlo funkci zastoupení alespoň částečně nahradit.Česká republika má s Vietnamem dohodu o ochraně investic i o zamezení dvojímu zdanění. Mezi ČSOB a státní Vietcombank existuje už rok a půl přímé bankovní spojení. Přesto platí, že při obchodech s Vietnamem musí české podniky hledat důvěryhodné a solidní partnery. "Konkrétně by o to měly usilovat zejména státní podniky a takové, které jsou už na tomto trhu etablovány delší dobu. Rozhodně je nutné vyhnout se překupníkům, kteří nakonec české zboží nabízejí předražené až o 300 procent," vysvětlil Marcel Winter.
Zdroj: HN z 30. 05. 2000