Via Baltica zmenšuje Evropu

08.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Moderní silniční spojení usnadní přístup zúčastněných zemí na evropský trh

Moderní silniční spojení usnadní přístup zúčastněných zemí na evropský trh.

Tisícikilometrovou dálnici Via Baltica budují pobaltské republiky a Polsko za výrazné podpory Evropské unie, jež ji určila za jednu z devíti priorit dopravních koridorů na kontinentu. Na severu se (trajektem) napojí na finskou silniční síť, na jihu na evropskou dálniční sítí (rozestavěnou trasou mezi Varšavou a Brnem).

Trasa využívaná pro mezinárodní dopravu od roku 1988 se rekonstruuje a modernizuje na evropské parametry. Díky tomu se zmenší vzdálenosti a usnadní se přístup zúčastněných zemí k sjednocujícímu se evropskému trhu. Dosavadní intenzita silniční dopravy se už dnes každoročně zvyšuje o desetinu (nyní 6000 vozů, v okolí Kaunasu dokonce až 15 tisíc vozů denně).

Letos končí na Via Baltice pětiletý investiční program. Postavilo se 38 km nových a přestavělo se 250 km stávajících tras, vzniklo, nebo se zcela rekonstruovalo 12 mostů. Pokračují práce na dalším pět

iletém projektu (2001 - 2006). Na budování 170kilometrového estonského úseku se dosud vynaložilo 23,4 miliónu eur, k nimž v dalších třech letech přibude 17 miliónů eur. Na více než dvousetkilometrovém lotyšském úseku se loni prostavělo 5,4 miliónu eur.

Litva začala s pracemi na svých 274 km v roce 1997. Projekt má hodnotu 72,2 miliónu USD a financuje se z Fondu dálnic EU a úvěru mezinárodních institucí. Letos se položí nový povrch na 70,6 km trasy a zrekonstruuje se více než stokilometrový úsek. Bezpečnost dopravy zvýší řada opatření, mj. severní obchvat Panevežysu. Litva dosud do magistrály investovala 47,5 miliónu, letos se plánuje dalších 25 miliónů USD.

Polsko plánovitě odstraňuje "úzká hrdla" na trase; v současné době se (za podpory z programu Phare) staví 14kilometrová příhraniční komunikace od Suwałek. Na rekonstruovaném přechodu v Bu-dzisku se mění organizace celního odbavení, takže průměrné čekací doby se výrazně zkrátily.

Vyhlášené tendry na Via Baltice mohou zaujmout české stavební společnosti se zkušenostmi z výstavby dálnic a mostů. Dálniční infrastruktura - motely, stravovací zařízení, odpočinková parkoviště, čerpací stanice a další služby - poskytuje rozsáhlý prostor pro podnikání malých a středních firem.

Zdroj: HN z 08. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU