Většina úvah o rozvoji internetového obchodování se dosud týkala metod, jak účinněji zajistit poslední fázi odbytové cesty a zboží efektivně dostat k maximálnímu počtu konečných spotřebitelů. Nyní se však za jednu z nejperspektivnějších oblastí použití elektronického obchodování považuje oblast obchodování mezi jednotlivými články celého výrobního a distribučního řetězce tzv. business to business (B2B).
Co je e-procurement?
Na významu nabývá obzvláště speciální část těchto vztahů, tzv. e-procurement, což jsou nové metody zajišťování podnikových vstupů všeho druhu. Tuto úlohu doposud ve většině podniků zajišťovala a zajišťují klasická nákupní oddělení. Jednou z nejúčinnějších nových metod e-procurementu j
sou nákupní on-line burzy, na kterých se draží konkrétní polotovary, průmyslové komponenty, ale i konkrétní služby. Podstatou této metody je dražba směrem dolů definovaného zboží pro jediného konkrétního kupujícího. Kupující pak uzavírá s vítězem dražby dodavatelský kontrakt, jehož veškeré podstatné podmínky byly stanoveny již před zahájením dražby.V posledním roce se e-procurement stal jednou z nejrychleji se rozvíjejících komerčních záležitostí na internetu a objemy nakoupeného zboží se již nyní pohybují v miliardách dolarů. Kontrakty uzavřené na bázi on-line dražeb jsou často víceleté a na velký objem standardizovaného zboží.
Vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat. Při vysoce efektivní výrobě a prodeji zboží ve vyspělých státech představuje možnost zlevnění vstupů jednu z mála možností snížení nákladů. CzechTrade je agentura Ministerstva průmyslu a obchodu ČR zaměřená především na proexportní podporu českých podniků. Při své práci se orientuje i na nové metody elektronického obchodování.
Spolu s průkopníky
Za jednu z velkých příležitostí pro české dodavatele považuje internetové B2B projekty. Proto CzechTrade navázal spolupráci s průkopníkem v této oblasti firmou FreeMarkets Inc. z USA. Tato firma je tvůrcem a zároveň provozovatelem vlastního systému on-line dražeb průmyslových dodávek. Firma má smlouvu s řadou významných odběratelů, pro něž jsou organizovány dodavatelské dražby za účasti dodavatelů z více než 50 zemí. Jen za rok 1999 byly takto vydraženy dodávky za více než 2,7 miliardy dol
arů.Možnost takto nabídnout své dodávky světovým odběratelům je pro české podniky naprosto výjimečná. Přitom je tato služba pro dodavatele zcela zdarma, neboť veškeré náklady hradí objednavatel, v jehož zájmu je dražba vypisována. Na druhou stranu vstup do takového systému dodávek klade velký důraz na kvalitu (často jsou předpokladem certifikáty řady ISO 9000), řízení dodávek v čase (just in time, kan-ban) a především na cenu.
CzechTrade a FreeMarkets vyjádřily svůj společný zájem rozšířit okruh dodavatelů účastnících se dražeb též o kvalitní české dodavatelské podniky. K zajištění tohoto cíle podepsaly oba subjekty smlouvu o spolupráci. Podle ní vytypuje FreeMarkets perspektivní výrobní obory, v nichž by se české podniky mohly účastnit vypisovaných draže
b, a CzechTrade zmapuje situaci v daném oboru, osloví podniky s nabídkou zapojení do systému a bude jim poskytovat související poradenské služby.Jak postupovat
CzechTrade již oslovil české podniky jednak v oblasti průmyslového spojovacího materiálu, jednak v oblasti přesných odlitků.
Má-li česká firma zájem ucházet se o zakázky v systému dražeb firmy FreeMarkets, je třeba:
Prostudovat si internetové stránky firmy FreeMarkets (www.freemarkets.com).
Zaregistrovat se zdarma do systému jako dodavatel na internetové adrese
https://www.suppliers.freemarkets.com/servlet/rh, která se nachází v části Selling @Freemarkets.
Oznámit svůj zájem do evropské pobočky firmy FreeMarkets (s kopií pro CzechTrade), jejíž adresa je
https://suppliers.freemarkets.com/servlet/rh?Template=53.
Následně bude podnik požádán o vyplnění formuláře "Žádosti o informace" (Request for Information, FRI), kde specifikuje zaměření podniky, otázky kontroly kvality, výrobních kapacit a dodacích možností.
Před každou dražbou obdrží vybrané podniky informace o zadavateli, poptávaném zboží, finančním objemu, datu konání aukce a vyvolávacích cenách.
Nákupní dražba průmyslového zboží na internetu se u FreeMarkets nazývá Competitive Bidding Event, CBETM a probíhá prostřednictvím internetu za pomo
ci speciálního softwaru, který dodá firma FreeMarkets.Výhodou pro českého dodavatele je, že:
náklady na dražbu hradí poptávající firma a pro dodavatele je tudíž účast v dražbě zdarma;
dražba se vyhlašuje, jen pokud existuje reálná poptávka;
výsledky jsou známy rychle a vedou k dlouhodobým smlouvám na velký objem dodávek;
český podnik se tímto způsobem může stát dodavatelem nadnárodních firem, k nimž by jinak těžko hledal cestu.
Zdroj: HN z 08. 06. 2000