Kolik peněz zaplatí motoristé za benzín o prázdninách? Zůstane jeho cena stejná, případně klesne, nebo naopak stoupne? Na zodpovězení této otázky si řidiči budou muset ještě nějaký čas počkat. Žádná z velkých distribučních firem ani jejich dodavatelé nechtějí odhalit svoji cenovou politiku. Ekonomové upozorňují, že rozhodující vliv na konečné ceny má především Česká rafinérská, která je na trhu s benzínem a naftou v dominantním postavení. "Pokud tato společnost benzín a naftu zlevní, ceny klesají většinou i na čerpacích stanicích a naopak," shodují se ekonomové.
Představitelé České rafinérské ovšem popírají, že určují vývoj cen na českému trhu. "Každý prodává za tolik, kolik mu dovolí trh a ostatní konkurence," řekl generální ředitel společnosti Ivan Ottis. Česká rafinérská přitom zvýšila během prvních tří měsíců letošního roku podíl na velkoobchodním trhu s benzínem na 51 procent (loni 46 procent), u nafty stoupl její podíl o jedno procento na 42 procent.
Ottis odmí
tl sdělit, zda jeho společnost chystá v nejbližší době zdražování nebo zlevňování pohonných hmot. "Ceny nezveřejňujeme, bylo by to nefér vůči našim zákazníkům, omezili bychom jim tímto způsobem prostor pro podnikání," řekl. Podle něj prodejní cenu benzínu ovlivňuje vývoj cen ropných výrobků na mezinárodním trhu, nabídky a poptávky a kurs koruny vůči dolaru. "Proti poklesu dolarového kursu pořád ještě rostou ceny ropných produktů," doplnil Ottis. Na velkoobchodním trhu benzínů konkurují České rafinérské především ÖMV, Slovnaft a dovozy z Německa. U motorové nafty je navíc konkurentem České rafinérské pardubická rafinérie Paramo.Akciová společnost Benzina, která má v tuzemsku nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic, si zatím netroufá další vývoj odhadovat. "V dlouhodobém horizontu s alespoň určitým procentem pravděpodobnosti je to velmi obtížné," tvrdí tisková mluvčí společnosti Pavlína Budkovská. S prognózami jsou opatrní také konkurenti Benziny. "Ceny budou spíše stagnovat až mírně klesat, ovšem bez záruky,"
sdělil našemu listu vedoucí prodeje ÖMV Martin Král. Podle předsedy představenstva Aralu Karla Slepičky proti zlevnění benzínu a nafty hovoří i vývoj ve světě. "Tlak na případné snižování cen na světových trzích není tak výrazný," doplnil.Poslední zdražování pohonných hmot se nelíbí KSČM. Ti podle místopředsedy ústředního výboru Miroslava Ransdorfa zvažují, že požádají vládu o vyhlášení cenového moratoria na ceny pohonných hmot. S vysokými cenami benzínů se potýkají i ostatní státy Evropy. Například v Něm
ecku jde o nejčastější téma v médiích. Stoupající ceny ropy přišly pouze několik měsíců poté, co tamní vláda zavedla tzv. ekologickou daň. Ve Španělsku proti vysokým cenám pohonných hmot demonstrovalo několik tisíc lidí.Zdroj: HN z 09. 06. 2000