Kdysi byl Let Kunovice chloubou československého leteckého průmyslu a jedním z největších světových výrobců malých dopravních letadel. Nyní balancuje na pokraji krachu. Krizi v podniku, trvající už deset let, nevyřešilo ani soudní vyrovnání, kterým Let prošel jako první podnik v tuzemsku, ani vstup americké společnosti Ayres, která koupila kunovickou firmu před dvěma roky. Jaké jsou nyní šance na záchranu Letu? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. V
Letu se už více než měsíc nic nedělá. Zastaveny byly i všechny kooperační programy, které, přestože výroba letadel skomírala, živily více než čtrnáct set zaměstnanců.Lidé nedostávají peníze, jsou doma na nucené dovolené a americký vlastník Letu Ayres Corp
oration už nemá žádné peníze na rozvoj podniku. To jsou fakta, od kterých se nyní všechno odvíjí, a v jejich lesku se ukazuje, že vstup americké firmy do očištěného Letu byl chybou. Přinesl totiž podniku jenom prohloubení krize. Ayres přitom vstupoval do Letu jako strategický partner s ambiciózním projektem letounu Loadmaster. "Vypadalo to na perspektivní spojení umu českých techniků a americké schopnosti sehnat peníze. Právě v této otázce však Američané zklamali," řekl před několika měsíci bývalý generální ředitel Letu Zdeněk Pernica. Letošek přitom měl být pro Let přelomový a od příštího roku se měl podnik dočkat poprvé po dlouhých letech zisku. Loadmaster však zatím neopustil hangáry - snaha kunovických konstruktérů o jeho dokončení nepřinesla kvůli chybějícím penězům žádný hmatatelný výsledek.První Loadmaster měl přitom vzlétnout už v dubnu letošního roku. "Máme na něj objednávky od přepravní společnosti Federal Expres," tvrdil generální ředitel Letu Turner Bostwick. Jeho optimismus patří minulosti, Bostwick přestal komunikovat a nebyl pozván na poslední jednání mezi největším věřitelem Letu Konsolidační bankou a zájemci o Let. Jeho slova navíc zpochybňují odborníci. "Pokud by na Loadmaster existovaly objednávky, tak by firma Ayres určitě sehnala peníze
na jeho vývoj," říká zdroj obeznámený se situací v Letu, který nyní pracuje pro jednoho ze zájemců o firmu, a proto nechce být jmenován. Letoun Loadmaster se však přes všechny pochybnosti jeví jako klíč k záchraně.O jeho výrobě v Kunovicích totiž uvažuje nadnárodní koncern BAE Systems společně s dalšími zahraničními partnery. BAE Systems sice nechce do podniku kapitálově vstoupit, ale může přinést potřebné peníze a zkušenosti. Pokud se potvrdí zájem izraelské firmy Israel Aircraft Industry o projekt Loadma
ster, může být takovým partnerem také ona. Další možností je obnovení výroby známých letadel L-410 a dokončení projektu L-610. Výrobu a další vývoj těchto letadel Američané z firmy Ayres, zahledění do projektu Loadmaster, opomíjeli, přesto taková letadla nejsou na světových trzích úplně bez šancí. "Poptávka po nich existuje a stroje z Letu jsou velmi kvalitní," tvrdí Randall Brink z letecké firmy Pan Pacifik Airways.Ta je dalším zájemcem o Let a chce se na výrobu typů L-410 a L-610 zaměřit. Posledním, ale zdaleka ne nepravděpodobným východiskem z krize je vyhlášení konkursu. Konsolidační banka, které Let dluží dvě miliardy korun, k tomuto kroku s největší pravděpodobností přistoupí, pokud se nepodaří v nejbližších čtrnácti dnech přesvědčit firmu Ayres k odc
hodu z Letu a nenajdou se ani peníze na financování podniku. A pokud to nebude ona, budou o vyhlášení konkursu usilovat zaměstnanci.Možná právě na vyhlášení konkursu čekají další zájemci o tuto leteckou továrnu - mohou totiž počítat s tím, že pak koupí levněji než teď, při vyplacení Ayres. Nebezpečí konkursu je především v tom, že haly mohou skoupit různé firmy a spekulanti, kterých se už kolem lukrativního areálu točí dost. Let by pak zmizel z mapy. Všechny tři možnosti dalšího fungování Letu v sobě mají
reálné jádro a nejbližších čtrnáct dní rozhodne nejen o tom, která varianta nakonec zvítězí, ale odpoví i na otázku, zda tovární haly Letu Kunovice ještě někdy opustí nová letadla.Zdroj: MF Dnes z 28. 08. 2000