Silničáři dostanou peníze jako první

22.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Příští rok by fond dopravy mohl rozdělit na infrastrukturu až 37 miliard korun, pokud získá souhlas resortu financí

Příští rok by fond dopravy mohl rozdělit na infrastrukturu až 37 miliard korun, pokud získá souhlas resortu financí.

Ještě letos by mělo do Státního fondu dopravy (SFD) přibýt mezi šesti až sedmi miliardami korun. Podle splátkového kalendáře, který však není s Fondem národního majetku (FNM) zcela dojednán, by první peníze mohly být k dispozici již na začátku října. "Budou použity přednostně na opravu a údržbu silniční infrastruktury," řekl včera ministr d

opravy a spojů Jaromír Schling po prvním zasedání výboru SFD, který jmenoval ředitelem fondu bývalého poradce ministra pro místní rozvoj Pavla Švagra. Na údržbu by mělo být vydáno přibližně 1,5 miliardy korun, o kterou byl letos rozpočet všech správ a údržby silnic zkrácen. Jejich představitelé před časem varovali, že pokud zmíněnou částku nedostanou do doby, kdy se dá ještě na komunikacích pracovat, hrozí u nás kolaps silniční infrastruktury.

Ministr dopravy nemá obavy, že by fond dopravy od FNM letos finance nedostal (vzhledem ke zpožďující se privatizaci státních podílů v několika firmách). "Na převod šesti miliard z Fondu národního majetku existuje vládní usnesení," řekl Schling. O rozdělení uvedené sumy pro letošní rok není ještě úplně rozhodnuto. Kromě slíbených 1,5 miliardy korun silničářům se počítá s tím, že 374 miliónů korun by měl fond poskytnout na opravy a údržbu železničních tratí. Tuto částku ze své letošní rozpočtové kapitoly použil resort dopravy nedávno na úhradu některých nejstarších závaz

ků Českých drah na úkor železniční infrastruktury.

V příštím roce by mohl fond dopravy disponovat již s částkou 25 až 37 miliard korun. O konečné výši v současnosti vyjednává Schling s Ministerstvem financí. "Bude záležet na tom, na jak vysokém procentu odvodu ze spotřební daně do fondu se dohodneme," uvedl ministr. "Tato vláda považuje za velmi důležitý rozvoj regionů. Tomu nejvíce pomůže kvalitní úroveň dopravní infrastruktury a její rozvoj. To je dobrý důvod k vyšším zdrojům fondu," dodal jeho náměstek

Vladimír Sokolík.

Fond by měl v budoucnosti získávat prostředky z výnosů silniční daně, podílu na výnosech spotřební daně z pohonných hmot, dálničních poplatků a dále půjček a fondů EU. Jde především o zdroje z fondu ISPA, ze kterého by mohla ČR již v září obdržet na čtyři projekty sumu 1,5 miliardy korun. Finance SFD budou určeny na investiční akce v oblasti dopravy, nikoliv však na provoz.

Zdroj: HN z 22. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU