Malá bezpečnost přesunu peněz i dat brání zatím českým firmám v tom, aby vzájemně obchodovaly na internetu. Do dvou let by příjmy z tohoto obchodu ale měly dosáhnout 8 miliard. České firmy si začínají uvědomovat nezbytnost internetové prezentace. Na internetu je svými stránkami zastoupeno osmdesát osm ze sta největších českých společností. To je o dvacet procent více než v loňském roce. Se zmenšující se velikostí společnosti podle studie poraden
ské firmy PricewaterhouseCoopers výrazně klesá i výskyt vlastních webových stránek.Ze skupiny nejvýznamnějších 150 společností jich je na internetu 71 procent a z pěti tisíc největších českých firem má webovou stránku pouze čtyřicet procent. Firmy využívají internet pouze jako nástroj propagace. Obchodní možnosti, které internet nabízí, využívá zatím velmi málo společností. Elektronické objednávání přes webové stránky má jen pět procent z nejvýznamnějších 5000 průmyslových společností a čtyři procenta z ne
jvětších 150 firem.Na elektronickém trhu v ČR v současné době převažují vztahy mezi podniky a koncovými zákazníky (B2Cbusiness to consumer). "Ačkoli tato oblast elektronického obchodování není v žádném případě nedůležitá, budoucnost podle našeho názoru patří elektronickým transakcím mezi podniky," řekl Radim Hradílek ze společnosti PricewaterhouseCoopers.
Firemní elektronické transakce jsou v plenkách
Obchodování přímo mezi firmami (B2B - business to business), které nabízí zúčastněným stranám úsporu nákladů a zrychlování obchodních operací, je však v Česku ještě v plenkách. Studie firmy PricewaterhouseCoopers uvádí, že pokud se podaří překonat nejzávažnější překážky blokující rozvoj elektronického podnikání v České republice, mohl by objem internetových transakcí mezi podniky v českém průmyslovém sektoru dosáhnout do roku 2003 osmi miliard korun ročně.
"Není však vyloučeno, že tento odhad je příliš konzervativní," uvedl Radim Hradílek. Podle něj totiž nejdříve musejí být vyřešeny největší překážky, kterými jsou otázky zabezpečení dat a plateb na internetu, nedostatečně vyvinutá infrastruktura pro elektronické transakce mezi podniky a nevyhovující právní rámec. Průměrná česká výrobní společnost získává v současné době prostřednictvím elektronických transa
kcí typu B2B přibližně 1,1 procenta příjmů.Firmy v Evropské unii získávají prostřednictvím elektronických transakcí typu B2B průměrně asi 4,5 procenta příjmů. Necelá polovina stránek u pěti tisíc českých firem obsahuje cizojazyčné prezentace. Nejčastěji užívaným jazykem je angličtina, po ní následují němčina a ruština. Ceníky na svých stránkách zveřejňuje pouze 24 procent nejvýznamnějších 150 českých společností, které mají webovou prezentaci, u skupiny nejvýznamnějších 5000 průmyslových společností je vša
k toto číslo ještě nižší (12,5 procenta).Zdroj: LN z 15. 08. 2000