Obliba internetové reklamy roste

09.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zboží nebo služby si prostřednictvím internetu objednalo během posledního měsíce 14 procent českých uživatelů

Zboží nebo služby si prostřednictvím internetu objednalo během posledního měsíce 14 procent českých uživatelů. To řadí ČR v konkurenci sedmadvaceti zemí Evropy, Asie a Severní Ameriky na osmé místo. Vyplývá to z první celosvětové studie elektronického obchodu, kterou včera zveřejnila agentura Taylor Nelson Sofres Interactive.

Alespoň jednou si zboží nebo služby na internetu pořídily celkem dvě pětiny českých uživatelů. Nejžádanějším zbožím byly knihy, hudební nahrávky, výpočetní technika a elektronika. Počet uskutečněných obchodů se bude pravděpodobně i nadále zvyšovat. Podle zjištění agentury TN Sofres totiž on-line nákup v následujících šesti měsících plánuje sedm procent návštěvníků českých internetových stránek. V budoucnu te

dy lze počítat až s 11procentním nárůstem elektronického obchodování.

Za efektivní nástroj marketingu považuje informační síť 90 procent z těch podnikatelů, kteří internet využívají. "Internet jako reklamní médium pro nás má velký význam, který s rozvojem mobilního přístupu ještě vzroste," říká mluvč

í RadioMobilu Tereza Kakosová. Reklama na internetu má podle mediálního experta Petra Tesaře z GfK v porovnání s klasickými médii zatím nepatrný podíl na celkovém objemu peněz vynaložených na propagaci. "Za to má největší dynamiku," řekl našemu listu. "Kromě toho se internet pro svou interaktivnost stává i vhodným nástrojem pro odbyt. Zájemce si může například vybrat v katalogu zboží a elektronickou cestou ho ihned objednat," dodal Tesař.

Vedle klasických inzer

entů z oblastí informačních technologií a automobilového průmyslu mají v poslední době zájem inzerovat na globální počítačové síti také firmy z "netradičních" oborů. "Roste zájem u společností potravinářského průmyslu. Realizovali jsme i kampaň pro firmu s bílou technikou. Dnes již máme klienty prakticky ze všech oblastí," říká technický ředitel největšího zprostředkovatele reklamy na internetu Billboard.cz Michal Matula. "Podstatným způsobem přibylo letos inzerentů z okruhu malých a středních firem," uvedl. V následujících dvou letech podle něj objem internetové inzerce vzroste o plných 100 procent. "V podstatě prožíváme rozvoj internetové reklamy tak, jako tomu bylo v USA před několika lety," dodal.

Podle Petera Podolinského ze společnosti iMACHINA, která se také zabývá internetovou reklamou, přibývá nejen inzerentů, ale roste i množství peněz, které firmy investují do této formy reklamy. "Kromě reklamních pruhů mají klienti v poslední době zájem o specializované stránky s informačním obsahem," upřesnil. Podle průzkumu TN Sofres Interactive si internetové reklamy všímá 80 procent návštěvníků www stránek a dvě pětiny na ni občas reagují. Zhruba třetina lidí pracujících s informační sítí se domnívá, že reklamy je na ní příliš mnoho.

Některou z forem elektronického bankovnictví využívá šestina uživatelů internetu. Jsou to zejména ekonomicky aktivní lidé ve věku nad 30 let. Nejčastěji používají platební karty nebo zadávají platební příkazy elektronickou cestou. Největší bariérou on-line obchodů je v České republice prozatím celková nedůvěra k takovému způsobu nákupů.

Zdroj: HN z 09. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU