Prostor pro vyvážený poměr mezi zaměstnáním a soukromým životem je jednou z vůbec nejdůležitějších motivačních pobídek, která podle průzkumů vítězí i před možností kariérního postupu. Pro mnoho lidí nehraje již plat a další zaměstnanecké výhody tak důležitou roli jako skutečnost, že jim zaměstnavatel umožní vést vyvážený soukromý život.
Oblast pobídek a motivace zaměstnanců prošla za posledních 30 let výraznými proměnami a význam motivačního managementu neustále roste. Ještě v 70. letech bylo i na Západě běžné, že člověk byl po celý život zaměstnán v jediné společnosti, kde se postupně propracovával po kariérním žebříčku od místa asistenta až na vedoucí pozici. Společnosti ve vztahu ke s
vým zaměstnancům vystupovaly výrazně paternalisticky a systém pobídek a motivací byl založen především na počtu odpracovaných let.V nedávném průzkumu mezi absolventy amerických vysokých škol většina respondentů ale uvedla, že ve firmě, do které nastoupí po škole, chtějí zůstat asi jeden až dva roky. Dnes je běžné, že člověk během své kariéry změní místo i několikrát. Zatímco dříve bylo jediným cílem motivovat zaměstnance k větším výkonům, dnes je třeba hledat takové pobídky, které nejen motivují zaměstnan
ce k práci, ale především pro ně vytvářejí takové prostředí, aby ve společnosti setrvali. S trochou zjednodušení můžeme říct, že hlavním problémem dneška není, jak lidi motivovat k vysokému nasazení, ale jak si kvalitní lidi udržet.Soukromý život
před kariérním růstem
V současnosti se dá hovořit asi o pěti nejvýraznějších kategoriích v motivaci zaměstnanců - flexibilita, úpisy zaměstnaneckých akcií, outsorcing, prostor pro vyvážený poměr mezi zaměstnáním a soukromým životem, platové pobídky.
Flexibilita znamená, že se společnosti snaží nabízet svým zaměstnancům pobídky formou jakéhosi "švédského stolu", kde si každý může vybrat takový typ pobídky nebo zaměstnaneckých výhod, který nejlépe vyhovuje jeho povaze a životnímu stylu. Něco jiného je zajímavé pro mladé lidi na počátku kariéry, něco jiného pro zaměstnance s malými dětmi, opět něco jiného pro zaměstnance, kteří se již připravují na odchod do důchodu.Úpisy zaměstnaneckých akcií jsou velmi populární formou pobídek. Zaměstnanec, v závislosti na pracovním výkonu nebo podle odpracovaných let, dostává od společnosti, ve které je zaměstnán, určité množství a stává se tak osobně zainteresován na jejím úspěchu.
Outsorcing spočívá v tom, že společnost nezařizuje veškeré motivační pobídky sama, protože její možnosti bývají omezeny jejím zaměřením, ale objednává je od specializovaných firem. Může se jednat o zahraniční zájezd, který svým zaměstnancům zaplatí u cestovní kanceláře, stejně jako o důchodové připojištění u některého penzijního ústavu.
Platov
é pobídky, či jednoduše řečeno prémie, jsou tradičním motivačním faktorem. Oproti minulosti se však jejich systém dnes stává mnohem individuálnějším a komplexnějším. Nezáleží již jen na úspěšnosti celé společnosti či týmu, ale hodnotí se výkon jednotlivých zaměstnanců v závislosti na řadě dalších prvků.Mobil v zahraničí netáhne, v Čechách ano
Některé věci se přirozeně hodí lépe pro větší firmy nežli pro malé, a jsou profese, jako třeba právní kanceláře či různé konzultantské agentury, kde klient požaduje, aby mu byl někdo k dispozici prakticky 24 hodin denně. Je problém nastolit rovnováhu mezi zaměstnáním a soukromým životem, ale nelze říct, že by se určitý typ pobídek hodil jen pro specifický okruh společností.
Pobídky také můžeme podle charakteru rozdělit na transakční a společenské. Tedy na ty, které jsou založeny na určité finanční kompenzaci, přímé nebo nepřímé, a na takové, které spočívají především v rovině vytváření příjemného pracovního prostředí či dalších možností vzdělávání a profesionálního rů
stu.Ve vyspělých zemích, kde společnosti často došly až na samou hranici možného v oblasti transakčních pobídek, dnes hraje hlavní roli oblast pobídek společenských. Samotný plat a doplňkové výhody již nerozhodují. Větší důraz je přikládán pracovnímu prostředí, fungujícímu kolektivu či charakteru práce.
V České republice zatím převládají pobídky transakčního charakteru a vnější symboly úspěchu. Je to dáno jak tím, že oblast motivačního managementu je zde zatím stále ještě v počátcích, tak i skutečností, že konkurenční boj o kvalitní zaměstnance zde ještě není tak intenzivní. Nemalý podíl na této situaci mají v neposlední řadě také stávající právní a daňové poměry, které značně limitují možnosti pobídek netransakčního charakteru.
Zdroj: Ekonom 31/2000