PENAM se zaměří na specializaci
Společnost zatím sdružuje pouze moravské firmy, které však obchodně působí na celém území ČR. S obratem převyšujícím 2 miliardy Kč počítá letos, v prvním roce své plnohodnotné obchodní existence, s. r. o. PENAM, která v současné době zastřešuje 14 dříve samostatných pekařských a mlynářských firem. "Naším strategickým cílem je zvýšení tržních podílů. Usilovat budeme také o co nejrychlejší růst," řekl generální ředitel společnosti Josef Trčka.
PENAM nyní drží významné podíly na trhu s pekařskými a mlynářskými výrobky a je největším tuzemským výrobcem mouky a klasických cukrářských produktů, těstovin, toastového chleba a krupičky. Firma podle Josefa Trčky ročně semele 170 tisíc tun obilí.
Český pekařský a mlynářský sektor se po privatizaci na začátku devadesátých let rozdrobil na řadu menších subjektů, které se snažily nabízet kompletní sortiment výrobků. Na trh však posléze vstoupila konkurence se zahraničním kapitálem v zádech, v ČR se začaly zabydlovat obchodní řetězce a koupěsc
hopnost obyvatel se vydala na sestup. "Najednou se objevila potřeba se spojovat. Vznikala různá sdružení, která sice splnila svůj účel, ale s vyostřením konkurenčního boje nemohla tvrdě postupovat a řešit specializaci výroby. Nastal čas pro silnější kapitálové propojení," vysvětlil generální ředitel.Jedenáct společností různého právního charakteru se tak loni sloučilo pod hlavičkou firmy Tero Rosice. V polovině roku 1999 valná hromada rozhodla o přejmenování podniku na PENAM a k zápisu do obchodního rejstř
íku došlo s prvním dnem nového století. "Sjednotit tolik firem byl mimořádně těžký úkol. Na druhé straně se tak ale lépe čelí finančně silné konkurenci," zdůraznil analytik Petr Bodeček ze společnosti Cyrrus."Vytváření těchto skupin je do jisté míry důsledkem tlaku obchodních řetězců na zásobování od jednoho dodavatele v co největším množství při maximálních slevách," připomenul dále Oldřich Týř, předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů v České republice. Koncentrace na trhu je podle něho dále vy
volána snahou po úspoře nákladů, aby bylo možné v konkurenčním boji obstát."Výrazně zvýšíme produktivitu práce, povedeme jednotnou obchodní politiku, ale hlavně nám to umožní dotáhnout do konce výrobkovou specializaci," shrnul výhody spojení Josef Trčka. Společnost PENAM zatím sdružuje pouze moravské firmy, přestože obchodně působí na celém území ČR. "Jsme otevření, nabízíme spolupráci také dalším podnikům. Chceme postupně pokrýt celé tuzemsko," doplnil generální ředitel.
PENAM se etabloval také na slove
nském trhu prostřednictvím dceřiné společnosti. Export se na tržbách zatím podílí deseti procenty a strategickým záměrem firmy je vývoz dále zvyšovat. Na tuzemském trhu se totiž mezi významnými skupinami, jakými jsou Delta Pekárny, jihlavské družstvo Čempek, ČPM, Millba Czech, Odkolek a další, odehrává tvrdý konkurenční boj. Jeho kulminaci přitom odborníci teprve očekávají. "V ČR je výrazný, až 40procentní přebytek kapacit. Dokud nedojde k jejich redukci, souboj firem bude pokračovat," doplnil Josef Trčka. Válka se vede především na poli cen, jež se u některých výrobků dostávají až pod hranici nákladů.Zdroj: HN z 17. 4. 2000