Povinné ručení od A do Zet - uzavírání smlouvy

16.11.1999 | ,
Ručení


Nový systém povinného ručení znamená velkou změnu v přís...

Nový systém povinného ručení znamená velkou změnu v přístupu majitelů vozidel

Nový systém povinného ručení znamená velkou změnu v přístupu majitelů vozidel. Tou nejzákladnější je, že smlouvu musí na své vozidlo uzavřít každý sám, a to do konce roku. Samo uzavření smlouvy není věc složitá, je třeba mít jen všechny potřebné doklady.

Doklady osobní a od vozu

Pro uzavření smlouvy o povinném ručení musí mít majitel u sebe své doklady a také dokumenty od vozidla. Náležitosti dokladu pojištění odpovědnosti:

  • Číslo dokladu o pojištění odpovědnosti
  • Jméno a příjmení nebo obchodní jméno držite
le vozidla zapsaného v OTP

  • Jméno, příjmení a místo trvalého nebo dlouhodobého pobytu vlastníka vozidla nebo obchodní jméno a sídlo vlastníka vozidla
  • Rodné číslo nebo identifikační číslo osoby (IČO)
  • Obchodní jméno pojistitele (tzn. pojišťovny) a jeho sídlo
  • Doba platnosti pojištění
  • Druh, tovární značka vozila a jeho typ
  • Mezinárodní identifikátor pro označení vozidla (VIN) nebo číslo karoserie či podvozku vozidla
  • Státní poznávací značka vozidla
  • Číslo série technického průkazu vozidla
  • Datum vystavení dokladu
  • o pojištění odpovědnosti, podpis osoby oprávněné jednat jménem pojistitele a razítko pojistitele.

    Držitel nemusí být majitel

    Zatímco v osobních dokladech problém nebude, u "papírů" od vozu může nastat zádrhel. To v případě, že současný majitel vozidla není totožný s držitelem vozidla. Za držitele vozidla považuje zákon toho, kdo má na svou osobu příslušné vozidlo zaregistrováno. Nejčastěji tento problém nastává u vozidel, která několikrát změnila majitele.

    Nový majitel by se ve vlastním zájmu buď měl s vlastníkem spojit a postupovat koordinovaně, nebo alespoň zajít na dopravní inspektorát, na který podle státní poznávací značky vozidlo přísluší. Tam by měl neprodleně na sebe vozidlo přepsat.

    Do konce roku by měli vozidlo odhlásit i ti majitelé či držitelé, kteří vědí, že s ním již nebudou nikdy jezdit, že je určeno jen na náhradní díly či jako dekorace a podobně. Ti, kdo mají například vozidlo dlouhodobě v opravě nebo s ním chtějí začít jezdit až v přůběhu roku, nemusí zatím smlouvu uzavírat za podmínky, že

    s vozidlem nikam nevyjedou. Státní poznávací značku a osvědčení o technickém průkazu je však v takovém případě lepší odevzdat na dopravních inspektorátech do tzv. depozita, kde budou za malý poplatek (uvažuje se o deseti korunách při vstupu a téže sumě při výstupu) uloženy do doby, než bude smlouva o pojištění odpovědnosti uzavřena.

    Změna majitele v roce 2000

    Při změně majitele již provozovaného vozidla, až už prodejem, darováním či děděním, které se odehraje po 1. Lednu příštího roku, smlouva o pojištění odpovědnosti zaniká. Nový majitel muksí na vůz uzavřít novou smlouvu.

    Místa možného uzavření pojistných smluv na povinné ručení:

    • Pobočky jednotlivých pojišťoven
    • Doma - korespondenčně, tedy vyplněním a odesláním formulářů vybrané pojišťovny -

    - telefonicky, tedy zatelefonováním všech potřebných informací o vozidle a o osobě, která vůz pojišťuje, na některou z bezplatných linek vybrané pojišťovny

      • přes internet
      • s pomocí zástupce pojišťovny nebo zprostředkovatelské společnosti

    • Banky, které s kon
    • krétními pojišťovnami spolupracují

    • Přepážky PVT
    • Kampeličky (družstevní záložny)
    • Pošty
    • Čerpací stanice
    • Pozn. Ne všechny pojišťovny budou nabízet celou škálu možností na uzavření smluv.

      Součásti uzavřené smlouvy

      • Smlouva o povinně smluvním pojištění

    • Doklad o
    • uzavřeném a zaplaceném pojištění

    • Zelená karta
    • Smlouva je dokladem o uzavření smlouvy, majitel vozila by ji měl mít uloženu doma. Rozhodně by však neměl vyjet bez originálního dokladu o uzavřeném a zaplaceném pojištění. Doklady totiž bude kontrolovat doprav

      ní policie, za jeho absenci hrozí nemalá pokuta.

      Zelenou kartu je pojišťovna vydat na základě žádosti pojištěného, není tedy automatickou součástí dokladů o uzavřeném pojištění. Pokud majitel s vozidlem jezdí málo nebo neopouští území republiky, zelenou kartu nepotřebuje. Nezbytná pro něj bude při cestě do zahraničí. Zelená karta je totiž mezinárodní doklad o pojištění odpovědnosti a zaručuje krytí š

      kod, které byly vozidlem způsobeny v zahraničí. Jednotlivé země si škody takto způsobené vzájemně uznávají.

      Zdroj: Profit 46/99

      Autor článku