"Jde o tekoucí proces, neustále dochází ke změnám jak v evidenci vozidel, tak v pojištění odpovědnosti u pojišťoven a tím pádem i v ČKP," vysvětlil Hradec. Nyní bude k porovnávání dat mezi ČKP a centrálním registrem docházet každý měsíc, dodal.
ČKP bude po podpisu dohody s ministerstvem vnitra zasílat údaje o nepojištěných vozidlech na okresní dopravní inspektoráty. Cílem výměny dat mezi ČKP a centrálním registrem je totiž zjištění vlastníků vozidel, kteří provozují vozidlo na veřejných pozemních komunikacích bez uzavření smlouvy o pojištění odpovědnosti. Zjištění vlastníci budou okresními úřady v místech bydliště vyzváni, aby vysvětlili, jak to, že mají vozidlo v evidenci, ale nemají zaplaceno pojištění.
Bez obav ze sankcí mohou být ti vlastníci vozidel, kteří uzavřeli s některou z pojišťoven smlouvu o pojištění odpovědnosti z provozu těchto vozidel.
Obávat se sankcí nemusejí ani vlastníci, kteří odevzdali příslušnému okresnímu dopravnímu inspektorátu státní poznávací značku a osvědčení o technickém průkazu vozidla, nebo vozidlo trvale vyřadili z provozu.
Sankcím nejsou vystaveni ani vlastníci vozidel, která nebyla od 1. ledna 2000 provozována na veřejných pozemních komunikacích, tedy jim ani nevznikla povinnost uzavřít pojistnou smlouvu, nebo ti, kteří nahlásili policii před nabytím účinnosti zákona odcizení vozidla. Tyto skutečnosti však budou muset na vyzvání správního orgánu prokázat.
Nový zákon o povinném ručení zrušil monopol České pojišťovny na jeho poskytování a uložil motoristům, aby do konce roku 1999 uzavřeli novou smlouvu s některou z 12 oprávněných pojišťoven. Nepředložení dokladu o pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na požádání policisty je považováno za přestupek a lze za něj uložit pokutu do 500 Kč. Poté policie řidiče nahlásí okresnímu úřadu, pod který spadá místem svého bydliště. Ten mu pak v případě nezaplacení povinného ručení může ve správním řízení vyměřit až 20.000 korun pokuty.
Zdroj: ČTK