Vláda schválila plán, který zajistí krajům peníze na regionální vlakovou dopravu. Železničáři od ledna budou od státu dostávat ročně 2,6 miliardy korun a z vlastních rozpočtů přidají 5,3 miliardy. Za deset let by tak za provoz spojů měly regiony zaplatit přes 80 miliard. Regionální doprava byla dosud podle vedení Českých drah ztrátová, s příspěvkem krajů v hodnotě 5 miliard musel o 3 miliardy vyšší náklady každý rok dorovnat stát či právě největší tuzemský vlakový dopravce.
"Stát udělal rozpočtový závazek, ta suma se bude zvyšovat jenom o inflaci, která byla přesně definovaná," uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského bude společnost s novým opatřením mít možnost nakupovat zcela nové vlaky, musí však snížit své náklady. Jenom v příštím roce by totiž měla ušetřit 700 milionů korun.
Podle soukromých dopravců však bude memorandum znamenat pouze posílení monopolu Českých drah. "Kraje budou demotivovány, aby vypsaly výběrová řízení v souladu s evropskou legislativou a trh železnice se na dalších 15 let uzavře," předpovídá majitel společnosti Student Agency Radim Jančura.



Svatý grál ctitelů supersportů: Lamborghini Miura slaví 60 let
Dobrá zpráva pro důchodce. Od příštího roku mohou jezdit bez papíru
Test Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Intense (2025): Čekání se vyplatilo
Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
