Občané Česka, Slovenska a dalších šesti států střední a východní Evropy, které vstoupily do Evropské unie v roce 2004, se mohou ode dneška bez jakýchkoli překážek ucházet o zaměstnání v Německu a v Rakousku. Obě německy mluvící země jako poslední ze "staré" EU plně liberalizovaly svůj pracovní trh pro zájemce z nových členských zemí. Žádný velký nápor uchazečů o práci z tohoto regionu ale neočekávají.
Berlín i Vídeň se rozhodly maximálně využít sedmileté přechodné období, po něž mohly přístup na svůj pracovní trh unijním nováčkům omezovat. Každý zájemce o zaměstnání z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska, Slovinska a tří pobaltských republik tak musel nejprve získat povolení příslušného pracovního úřadu. Obě země nicméně postupně překážky pro vybrané obory a v německé případě i pro vysokoškolské absolventy odstranily, a z jejich pohledu se tak nyní jen završuje vývoj z posledních let.
Oba sousedé Česka se k ochraně svého pracovního trhu uchýlili z obavy před přívalem levnější pracovní síly z nových členských států, který by podle nich měl negativní dopady na zaměstnanost a mzdy domácích pracovníků. Situace v Británii, Irsku nebo Švédsku, které svůj pracovní trh zcela otevřely už v roce 2004, ale podle odborníků tyto obavy nepotvrdila.
články věnované toto problematice


Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
