Dnes byla slavnostně představena nová síť Českého Mobilu, která dostala "filmové" jméno Oskar. Čím chce třetí operátor konkurovat zavedeným sítím EuroTelu a RadioMobilu? Jak se zostření boje o zákazníka projeví v cenách telefonů a služeb? Co je vlastně o novém operátorovi zatím známo?
Síť Českého Mobilu je na displeji mobilních telefonů v České republice viditelná již téměř dva měsíce, zprovozněna byla 8. ledna. O měsíc kratší dobu víme, že jí sudičky přiřkly jméno Oskar. Dnes malého Oskárka čeká zkouška naostro. Až doposud totiž Český Mobil svoji síť nikde neinzeroval a nepropagoval. Dneškem se vše mění. Oskar je tady a začíná nás přesvědčovat o přátelskosti a vstřícnosti, jíž bude vůči zákazníkům oplývat
. Jak je tomu ale doopravdy? Nakolik změní Oskar mobilní trh v naší zemi?Nakolik změní vnímání mobilního telefonu jako takového a nakolik se podepíše na dostupnosti a způsobu využívání jednotlivých služeb? Oskar vstupuje na trh v období ekonomické recese a v době, kdy se počet uživatelů mobilních telefonů v České republice přehoupl přes dva miliony (to se stalo v polovině letošního února). Oskar vstupuje na trh, kde jeho konkurenti - RadioMobil a EuroTel mají pokrytí populace přesahující 99 % a kde je vyso
ká angažovanost operátorů v technologických inovacích. Je to také trh, kde klienti mění operátory méně často než jinde v Evropě. A konečně Oskar vstupuje na trh po vítězství v tendru, v němž byl kladen maximální důraz na snížení úrovně telekomunikačních poplatků. Už z těchto několika kusých informací lze vyvodit důsledky, které vstup Oskara na mobilní trh bude mít.Ceny půjdou dolů
Český Mobil se již několikrát nechal slyšet, že jeho cenová nabídka bude velmi zajímavá a že minimálně do začátku hodlá vůči soupeřům bojovat hlavně cenou. To není nic divného - srovnatelného pokrytí dosáhne v polovině roku 2001 a do té doby se nemůže rovnocenně ucházet o velké firmy. Ty si ale beztak již rozebral RadioMobil s EuroTelem. Nyní se nejvíc útočí na masové uživatele
. Tak například cílová skupina studentů a mládež vůbec jsou velmi lákavé. Ne nadarmo jsou reklamy na předplacené sady Twist a Go zacílené zcela jasně na tuto skupinu. Oskarovi nezbude nic jiného, než jít pod cenovou úroveň svých konkurentů ať již v přímé nabídce nižších tarifů, nebo v nepřímých slevách.Není to jen utržené sluchátko
Kromě ceny je pro běžného zákazníka nejdůležitější to, jak k němu operátor přistupuje. Málokoho potěší rozhovor se zaměstnancem operátora, ze kterého vyplyne, že pětistovka měsíčně, kterou u něj utratí, je operátorovi málo a že tedy ani nemůže očekávat nějakou smysluplnou podporu nebo pomoc. Pravda - až tak daleko RadioMobil s EuroTelem zatím neklesli a snad je to ani nečeká, ale stížností na úroveň jejich klientské podpory lz
e zaznamenat stále více. Souvisí to s tím, jak se v lidech zvyšuje povědomí o tom, že mobilní telefon není jen utržené sluchátko, ale i celý komplex služeb, které lze používat (když víte jak).I obyčejný uživatel očekává dnes za svých pár korun měsíčně podstatně lepší podporu zejména u složitějších služeb, jako jsou SMS infoslužby a datové přenosy. A zdá se, že Oskar si tento stav uvědomuje a hodlá právě tuhle kartu vytáhnout. Už před březnovým komerčním startem bylo na infolinkách Oskara cítit, že zaměstna
ncům je do hlavy vtloukán jiný přístup - informace jsou podávány precizněji, a pokud operátor neví, informaci zjistí a skutečně vám zavolá zpět a snaží se poradit. Minimálně je to jistý prvek uspokojení, že si zákazník vybral někoho, kdo se o něj stará dobře.Hitem jsou předplacené karty
Očekává se, že vůbec nejtvrdší boj mezi novým a dvěma zavedenými operátory se odehraje na poli předplacených karet. Zhruba 70 % nových aktivací dnes totiž připadá právě na ně. EuroTel pro své Go karty nedávno zavedl možnost výběru další možnosti tarifikace pod názvem Quatro. RadioMobil o týden později snížil paušálně některé ceny pro volání z jeho Twist karty - oba operátoři pak snížili poplatky v nejdražších časových pásmech. Doba, kterou si proto vybrali, nebyla zvolena
náhodou - od dubna hodlá i Oskar nabízet předplacené karty.Zatím s určitými rozpaky je přijímána zvolená metoda prodeje mobilních telefonů a aktivací v síti Oskar. Jedním z hlavních prodejních kanálů totiž má být objednávková linka, kam si zdarma zavoláte, vyberete si, co si přejete, a za pár dní vám pošta doručí balíček s objednaným zbožím. Na tento postup zatím Češi nejsou moc zvyklí. Oskar se také snaží být co nejméně byrokratický. Namísto zdlouhavého vysedávání v prodejně a vyplňování hromady údajů vá
m stačí rozbalit obálku se SIM kartou - to je bráno jako vaše stvrzení smlouvy.Najde si Oskar své místo na českém mobilním trhu? Proti dvěma zajetým gigantům to půjde velmi
ztuha, ale cenová pobídka a slušné chování k zákazníkům je to, co osloví velké množství dosud nerozhodnutých. A i ty rozhodnuté může zviklat, například k tomu pořídit si druhou SIM kartu. Ostatně, Český Mobil je vám ochoten dát číslo podle vašeho přání, a tak si můžete změnit jen předvolbu. Jenže této nabídce se bude přizpůsobovat i Eu
Zdroj: LN z 1. 3. 2000