V polovině osmdesátých let vyvolal největší světový producent ropy na světě ropnou válku. V listopadu 1984 už byli Saúdové znechuceni z neustálého snižování produkce, pomocí něhož chtěli zvýšit cenu ropy. „Saúdská Arábie už byla unavená z podvádění ostatních členů, a tak jen otevřela kohoutky,“ popsal začátek konfliktu Walter Zimmerman, šéf technické analýzy společnosti United ICAP.
Výsledkem byl obrovský přebytek ropy na trhu, který vedl k propadu cen. Během několika měsíců se cena americké lehké ropy zřítila o dvě třetiny. Z necelých 32 dolarů v listopadu 1985 spadla v dubnu následujícího roku pod deset dolarů. Na původní úrovně se cena ropy dostala až v roce 1990. Mezitím se ale počet amerických ropných producentů snížil o polovinu.
Neúspěšné tažení
Podobná situace jako v osmdesátých letech panuje na světovém trhu od podzimu 2014, kdy Saúdská Arábie vytáhla do boje s americkými těžaři ropy z břidlic, kteří zaplavili světový trh svojí produkcí. Stejně jako v „osmdesátkách“ ale nejde vše tak, jak by si Saúdové a další arabští producenti přáli. „Původní plán, který oznámily státy Perského zálivu, že zvýší produkci, a vyhlásí tak válku alternativním těžařům, nevychází,“ říká hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář. „Situace se vymkla kontrole, dobytí tržního podílu trvá déle, než si plánovaly,“ dodává.
V současnosti se přitom ukazuje, že zničit těžaře z břidlic bude složitější, než si Saúdové mysleli. „Alternativní těžaři se přizpůsobují velmi pružně. Dokázali snížit provozní náklady o dvacet procent,“ dodává Sklenář.
Pokračování článku naleznete zde: Ropný propad aneb návrat do "osmdesátek"
Zdroj: Týdeník Euro



				
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					