Průzkum pojišťovacího trhu ukazuje, že pojišťovny nové produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém, v meziročním srovnání tak nemůžeme pozorovat výraznější změny. Můžeme však s jistotou říci, že z oblasti životního pojištění je nejrozšířenějším produktem investiční a rizikové životní pojištění a v oblasti neživotního pojištění se setkáme nejčastěji s pojištěním domácnosti, odpovědnosti nebo cestovním pojištěním. Některé pojištovny v nabídce stále zdánlivě zaostávají, avšak je tomu opravdu tak? „Termín, že některé pojišťovny zaostávají nemusí být přesný. Mnohé z nich neprovozují některá rizika vědomě, protože se jim ekonomicky nevyplatí. Větší pojišťovny tak mohou krýt případnou neekonomičnost z jiných typů pojištění a udržování těchto může být hlavně marketingová záležitost. Dalším argumentem je, že něktreé pojišťovny se speciaĺizují na určitý segment, a tak nemají motivaci dělat vše,“ vysvětluje situaci na trhu produktů a služeb Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů.
Trend určují kalkulátory cen pojištění
„Jednoznačným trendem posledních let je kalkulátor ceny pojištění, který ma cíl především pomoci klientovi se zorientovat v nabídkách a nastínit mu případnou cenu pojištění,“ uvádí Marek Čáp, vedoucí sektoru pojišťovnictví, který odpovídá za služby interního auditu a řízení rizik ve společnosti KPMG. U životního pojištění nabízí možnost vypočítat cenu přímo na webových stránkách pouze tři pojišťovny. Jinak je tomu u produktů neživotních, kde je tato služba daleko rozsáhlejší. A u kterých produktů se s kalkulátorem setkáme nejčastěji? Nejčastěji můžeme spočíst cenu cestovního pojištění a pojištění domácnosti nebo nemovitosti. Význam pro pojišťovny je logický. Pokud si klienti nebudou moci na webu pojišťovny sami zkalkulovat cenu pojištění, resp. nastavit parametry a především pojištění pak on-line i sjednat, pak klesá tržní potenciál dané pojišťovny. „To vše jde ruku v ruce zejména s přístupem k on-line řešení pro zprostředkovatelské firmy, jejich obchodníky i zákazníky. Boj o distribuci bude směřovat v budoucnu do technologií,“ dodává Tomáš Síkora. „Důležitým úkolem pojišťoven je rozvíjet nové formy on-line komunikace, neboť o vztah s existujícími i potenciálními klienty mohou snadno přijít s nástupem FinTech startupů, kterým moderní platformy pro digitální interakci umožňují vést s uživateli smysluplný a efektivní dialog,” podotýká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor IBM ČR.
Domácí mazlíčci jako symbol nové doby
V průběhu roku nastal nárůst pojištění domácích mazlíčků. Zatím hlavně psů a koček. „Toto zjištění nás velice zaujalo, protože doposud se tyto produkty a služby objevovaly jen minimálně a nárůst v minulém roce byl více než vysoký,“ říká analytička agentury Datank, Gabriela Šamanová. Čím si to můžeme vysvětlit? „Nejsem specialista na domácí mazlíčky, ale domnívám se, že to souvisí s poptávkou klientů a tím, že někteří „páníčci“ pečují o své mazlíčky více než o sebe. Mají tito páníčci životní pojištění?“ dodává s úsměvem Marek Čáp. U třech pojišťoven (ze sedmi), které tuto službu nabízejí, je možné dokonce sjednat pojištění online. Jde však spíše o současný a do budoucna nepříliš ekonomicky udržitelný trend a progresivní rozvoj můžeme čekat spíše u jiných druhů pojištění. „Podle mého názoru bude růst především pojištění odpověnosti za škodu. Jeho význam v souvislosti s postupným využíváním právních možností plynoucích z Nového občanského zákoníku. Dále to určitě budou kybernetická rizika a rizika spojená s ochranou dat,“ dodává Síkora. Jaroslav Peyerl z IBM je přesvědčen, že „se zlevněním všemožných senzorů dojde k praktickému nasazení pojistných produktů založených na měření a sběru dat, ať již v autopojištění (pojistné dle skutečného nájezdu a stylu řízení) nebo pojištění majetku („inteligentní“ budovy, domácnosti, aj.), kde real-time data poslouží k prevenci škod i v procesu jejich likvidace.“
Online „nikdy“ nenahradí osobní kontakt
Nejspíše nikoho nepřekvapí, že možnost sjednat pojištění online na webových stránkách případně přes infolinku pojišťovny je daleko častější u produktů neživotního pojištění. Nejčastěji je tímto způsobem sjednáváno cestovní pojištění, pojištění domácnosti a odpovědnosti. Méně často lze online uzavřít havarijní pojistku nebo pojištění úrazu. Meziročně nejvíce přibyla možnost online sjednání pojištění nemovitosti. Jak to však bude do budoucna s přechodem životního pojištění do online sféry? „V nejbližší době k tomu spíše nedojde. Pro komplexní životní pojištění není internet vhodný distribuční kanál. Domnívám se ale, že jednoduché rizikové životní pojistky mají budoucnost a najdou na internetu své místo,“ uvádí Marek Čáp. Podle předpokladů bude nová mladá generace za 10-15 let kupovat komoditní produkty hlavně on-line. „Znamená to, že kdo nebude budouvat on-line řešení a webové služby, bude mít konkureční nevýhodu. Nejde jen o přímý webový prodej, ale i o nástroje pro obchodníky. I vzhledem k ochraně spotřebitele bude nutné produkty více srovnávat a k tomu jsou on-line technologie jediným smysluplným řešením,“ uvádí Tomáš Síkora. Spoléhat však na okamžitý přechod do onlinu by byla pošetilost, avšak postupný přechod produktů a služeb do internetové sféry se dá očekávat nejen v oblasti pojišťovnictví. „Určitě to nebude revoluce, ale spíše evoluce. On-line u některých zákazníků přímý kontakt s člověkem nikdy nenahradí,“ dodává Marek Čáp. „Pojišťovny se proto potřebují připravit na neustále rostoucí objemy dat, která jsou a budou k dispozici, aby je mohly rychle a levně získávat, analyzovat a využít pro posílení své konkurenční výhody oproti novým, nezávislým hráčům, kteří budou z podstaty velmi přímočaří!“ uzavírá Jaroslav Peyerl.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
