Během jediného roku stoupla cena litru benzinu Natural téměř o osm korun. Z původních 20,50 vyšplhala na dnešních 28,70 koruny. Obdobný vývoj prodělala i nafta. Ta podražila zhruba o stejnou částku jako benzin. Razantní zdražování navíc stále pokračuje. Rostoucí náklady se společnosti samozřejmě snaží přesunout na bedra svých zákazníků. To, jak si dovolí firmy zvýšit ceny, bude významně záležet na skutečnosti, jaké místo mají v současnosti na trhu.
Polovinu nákladů firem podnikajících v dopravě tvoří nákup pohonných hmot. "Kvůli ostré konkurenci se to nedá promítnout do cen," uvádí důvod, proč ceny neporostou ihned, tiskový mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj proto Česmad o zdražování svých služeb
zatím neuvažuje. "Nárůst cen jízdného jsme měli již na začátku roku, teď momentálně o něm neuvažujeme," říká Pavel Knor, vedoucí dopravy společnosti ČEBUS, která se zabývá autobusovou dopravou. Zároveň však Knor připouští, že společnost bude muset uvažovat o zvyšování cen, pokud cena benzinu dále poroste a dostane se na úroveň třiceti korun za litr.Dopravci nakonec zdraží
Podle expertů ovšem budou přepravci nakonec muset své ceny zvýšit. Vyšších cen se zákazníci dočkají především u taxíků, při placení stěhovacích služeb nebo kupříkladu v autoškolách. Vzhledem ke strmému nárůstu cen ropy až na nová devítiletá maxima se tento okamžik může značně rychle přiblížit. Ceny autobusových jízdenek ale mohou růst jen do takové výše, kterou ještě povolí ministerstv
o financí. Stejně tvrdé konkurenční prostředí jako u dopravců je příčinou, proč zůstanou zachovány ceny potravin a dalšího zboží ve velkých obchodních domech."V tuto chvíli se to neodrazí v cenách," říká tisková mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Alice Fríšaufová k vlivu zdražování cen pohonných hmot. Supermarkety si svou silou navíc mohou vynutit od dodavatelů ceny, které nebudou odrážet zvýšené náklady. Obavy z toho, že plno výrobců nebude schopno kvůli raketovému růstu cen benzinu své ceny udržet,
vyjadřuje Tomáš Fiala, marketingový ředitel společnosti Julius Meinl. Zvýšení cen se podle něj musí dříve či později promítnout i do cen zboží v síti obchodních domů.Daleko krušnější chvíle však zažijí malí prodejci. "Čím je obchod menší, tím to na něj dopadne hůře," zdůrazňuje Ladislav Šípek, člen představenstva svazu obchodu. Malí prodejci se tak budou snažit zvýšit ceny. Protože jsou však v porovnání s velkými obchodními řetězci jejich ceny již nyní vyšší, nezbývá jim mnoho prostoru. "Já bych zvýšení ce
n viděl na haléře," domnívá se Šípek.Zdroj: LN z 9. 3. 2000