Banky od klientů sbírají čím dál více informací. Nutí je k tomu zákony

13.07.2016 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Na 65 % Čechů považuje množství informací sdělovaných bankám za přiměřené, vyplývá z průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci. Počet údajů, které jsou banky od svých klientů povinny vyžadovat, se však kvůli novým zákonům stále navyšuje.

Podle průzkumu ČBA z počátku tohoto roku se 2/3 Čechů domnívají, že množství informací, které dosud své bance poskytovali, bylo přiměřené. Pro 1/4 respondentů je informací více, než je nutné, ale souhlasí s tím. Ryze negativní postoj k množství dat uchovávaných o klientech měl jen každý patnáctý dotázaný. Množství požadovaných informací však narůstá.

„Bankovní sektor poskytuje služby velké části populace. Současně je díky vysokému stupni digitalizace schopen zpracovávat velké objemy dat. To jsou důvody, proč patří mezi nejvíce regulovaná a dohlížená odvětví ekonomiky. Shromažďování informací od klientů, jejich ochranu i poskytování třetím stranám striktně upravuje mnoho zákonů,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA.

V České republice od dubna 2016 platí novelizovaný zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. lex GATCA. Ten určuje, jaké údaje o klientech a od klientů musí banky získat a následně reportovat daňové správě. „Zákon zavedl automatickou výměnu informací o finančních účtech mezi státy. Na jeho základě jsou finanční instituce povinny sbírat nové informace o svých klientech, rezidentech ve smluvních státech. Tyto informace pak pravidelně oznamují Finanční správě ČR,“ upřesňuje Pavel Štěpánek a doplňuje: „Podle novely jsou klienti například povinni bankám sdělovat informace o svém daňovém rezidentství.“

Nárůst množství informací, které banky od klientů vyžadují, přináší kromě lex GATCA také další opatření, jako je například nový zákon o spotřebitelském úvěru, jehož schvalování je nyní v závěrečné fázi, či zákony mířené proti praní špinavých peněz a financování terorismu.

Přijímání dalších opatření, podle kterých budou banky muset od klientů zjišťovat více informací, než dnes, se však lidem nelíbí – proti je 60 % respondentů. „Pokud s takovými opatřeními někdo rozhodně nesouhlasí, tak to jsou mladí lidé. V generaci od 18 do 29 let je proti 71 % lidí. S rostoucím věkem jsou respondenti tolerantnější a lidé od 60 do 70 let již projevují mírný souhlas,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C.

„Klienti by se měli připravit, že se množství údajů, které o sobě budou muset finančním institucím poskytovat, bude zvyšovat. Důvody jsou často na straně států, popřípadě EU. Ty zaváděním nové regulace usilují jednak o omezení daňových úniků a lepší výběr daní, a také argumentují lepší ochranou samotných klientů,“ uzavírá Pavel Štěpánek.


Zdroj: Česká bankovní asociace


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.