Exportní pojišťovnu trápí ČKD

15.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Exportní garanční a pojišťovací společnosti hrozí, že bude muset vyplatit přes tři miliardy korun na pojistném v souvislosti s krytím dodávky 75 tramvají z dílen ČKD Dopravní systémy do filipínské Manily

Exportní garanční a pojišťovací společnosti hrozí, že bude muset vyplatit přes tři miliardy korun na pojistném v souvislosti s krytím dodávky 75 tramvají z dílen ČKD Dopravní systémy do filipínské Manily. V dosavadní historii pojišťovny by šlo o největší pojistný případ. Z kontraktu za 100 milionů dolarů, který dosud s jištěním od exportní pojišťovny financovala Investiční a Poštovní banka, chybí dokončit dodávku náhradních dílů asi za 80 milionů korun. S

amy tramvaje jsou přitom již v Manile. ČKD Dopravní systémy jsou však od konce ledna v konkursu a výroba stojí. Jan Rezek z IPB včera uvedl, že tato banka již dokončení kontraktu financovat nebude. Předseda představenstva exportní pojišťovny a náměstek ministra financí Jan Mládek potvrdil, že nesplnění kontraktu by pro pojišťovnu znamenalo několikamiliardovou úhradu. "Pevně ale doufám, že se to dokončí," řekl Mládek.

V opačném případě však nevyloučil, že by exportní pojišťovna musela kvůli plnění pojistného čerpat dotaci od státu. Obnovení výroby záleží i na dohodě věřitelů, kteří si do výboru zvolili Konsolidační banku, IPB, ČKD Praha Holding, Dopravní podnik hlavního města Prahy a zástupce zaměstnanců Dopravních systémů, v jehož čele stojí Konsolidační ban

ka. "Věřitelé se shodli, že principy nastolené konkursním správcem Petrem Dostálem jsou správné, a jsou odhodláni spolupracovat na dokončení konkursu při udržení podniku v běhu nebo alespoň jeho produktivní části," řekl včera šéf kanceláře generálního ředitele Konsolidační banky Tomáš Krones.

Termín zahájení výroby však prý zatím nelze upřesnit. V ČKD Dopravní systémy pracuje 1500 osob. Firma dluží věřitelům asi osm miliard korun. S odvoláním na jednání věřitelského výboru Rezek uvedl, že financování výroby je zajištěno jiným způsobem. Podle dobře informovaných zdrojů je úvěr připravena poskytnout přímo exportní pojišťovna, což podle dostupných informací dosud nikdy neučinila. "Myslím, že tato úvaha jde správným směrem," naznačil mluvčí Konsolidační banky Jiř

í Pekárek.

Generální ředitel exportní pojišťovny Pavol Parízek nechtěl jednání nijak komentovat. "Vše se každou chvíli mění a děláme vše, aby se zakázka dokončila. Podrobnosti jsou předmětem důvěrných jednání," řekl. V minulých dnech jednali v Praze i zást

upci japonského konsorcia Mitsubishi-Sumitomo, které je hlavním dodavatelem pro Manilu. Informace o konkursu Dopravních systémů je prý znepokojily. "Byl připraven dodatek ke smlouvě, kde se termíny dodávek posouvají do reálného času. Při dohodě věřitelů jsou Japonci připraveni k podpisu. Potom bychom byli bez ztráty květinky," řekl Říčka.

Zdroj: MF Dnes z 15. 3. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU