Změna dodavatele energií: Nejde jen o cenu, záleží nám i na pověsti nebo službách

12.01.2017 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Loni změnilo dodavatele elektřiny přes 263 tisíc domácností. V případě zemního plynu k nové společnosti přešlo více než 201 tisíc odběratelů. Při výběru nového dodavatele není rozhodující jen cena. Lidé se stále více zajímají o jeho pověst, služby nebo zázemí. Velkému a prověřenému dodavateli dá přednost 36 procent domácností, zatímco 64 procent si raději vybere menšího dodavatele s nižší cenou.

Dodavatele elektřiny nebo zemního plynu si mohou české domácnosti vybrat už deset let. Energie dnes prodává přes osmdesát společností, které nabízejí nejen rozdílné ceny, ale také různou úroveň služeb. Liší se i jejich přístup k zákazníkům. Zatímco některé z nich využívají sítě podomních prodejců, kteří často nutí lidi podepsat smlouvu mezi dveřmi, jiné své klienty oslovují po telefonu nebo si platí reklamy na internetu nebo v televizi.

Méně peněz za energie a lepší služby

Změna dodavatele by domácnosti měla přinést v první řadě finanční úsporu. Podle výzkumu portálu Ušetřeno.cz ale pro 51 procent Čechů není cena hlavním faktorem při výběru dodavatele elektřiny a zemního plynu. Lidé se stále víc zajímají o kvalitu služeb nebo o pověst dodavatele a dávají také na doporučení svých známých (toho někteří dodavatelé využívají a nabízí svým zákazníkům odměnu, pokud jim přivedou nového klienta). „Cena už dávno není jediným rozhodujícím kritériem při výběru dodavatele energií. Čím dál více lidí klade na první místo kvalitu a dostupnost služeb. Velkou roli hrají i zkušenosti a doporučení známých,“ říká Tomáš Suchý, hlavní analytik trhu energií srovnávacího portálu Ušetřeno.cz.

Údaje o výdajích za energie podle svého vyjádření sleduje 75 procent lidí. Stále více domácností se také pravidelně zajímá o konkurenční nabídky dodavatelů a sledují cenový vývoj na trhu (zhruba 70 procent). „Rostoucí povědomí veřejnosti o možnosti změny dodavatele je dobrou zprávou pro trh energií i varováním pro současné hlavní dodavatele. Sílící konkurence bude tlačit malé i velké dodavatele ke zkvalitnění služeb, zvýšení jejich dostupnosti a spolehlivosti. Na trhu se prosadí firmy, které dokážou nabídnout atraktivní cenu energií v balíčku s perfektním zákaznickým servisem,“ míní Tomáš Suchý.

Stabilita velkých, pružnost malých dodavatelů

Lidé se při změně dodavatele také ptají na to, jaké má společnost zázemí, a zda může zkrachovat. Finanční stabilita velkých dodavatelů je jednou z výhod, protože existuje vyšší pravděpodobnost, že dodavatel bude na trhu působit i za několik let. „U menších dodavatelů existují jistá rizika a omezení, které se týkají například počtu odběrných míst, geografického pokrytí nebo počtu poboček pro zákazníky,” dodává Tomáš Suchý.

To ale neznamená, že současní velcí energetičtí giganti mají své místo na trhu jisté i do budoucna. Konkurence je veliká a menší dodavatelé jsou pružní a snadněji reagují na vývoj na energetickém trhu. „Tyto menší firmy mohou díky své dravosti a schopnosti pružně reagovat na měnící se poptávku odběratelů a během pár let vyrůst a ovládnout podstatnou část trhu,“ konstatuje Tomáš Suchý.

Jak vybrat toho nejlepšího dodavatele?

Sledování cen energií a nabídek jednotlivých dodavatelů je v době, kdy elektřina ani plyn prudce nezlevňují, jedinou možností, jak optimalizovat účet za svícení nebo vytápění. Pokud u spotřebitelů nehraje hlavní roli cena, mohou díky změně dodavatele získat také lepší služby – například přívětivější zákaznický servis nebo bezplatnou zákaznickou linku (tu nabízí stále jen několik dodavatelů na trhu).

Při výběru dodavatele si lze snadno udělat základní přehled o nabídkách pomocí online kalkulaček. K těm nezávislým patří například kalkulátor Energetického regulačního úřadu. Lidé mohou oslovit přímo dodavatele, aby jim připravili cenovou nabídku a vypočet úspory na míru.

Kromě ceny (platba za megawatthodinu a měsíční plat), je vhodné sledovat, zda dodavatel poskytuje smlouvy na dobu neurčitou (bez závazku) nebo smlouvy na dobu určitou (se závazkem), které nelze vypovědět po dobu například dvou nebo tří let. Domácnosti by se měly zajímat i o to, zda bonusy, které dodavatel nabízí, skutečně využijí nebo zda na ně dosáhnou. Například lákavé finanční odměny jsou zpravidla určené jen pro domácnosti s velkým odběrem energie.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.