Spotřebitel versus dodavatel. Znáte svá práva na energetickém trhu?

15.01.2018 | Jana Poncarová, Finance.cz
BYDLENÍ


Kdy můžete bezplatně odstoupit od smlouvy na elektřinu? Jak se bránit, když u vašich dveří zvoní podomní prodejci? A co dělat, když vám dodavatel zvedne cenu plynu?

Pravděpodobně největší riziko, které na spotřebitele číhá na energetickém trhu, je podpis nevýhodné smlouvy. V obchodních podmínkách se mohou skrývat kličky a ustanovení, která odběrateli zkomplikují život. Ať už to jsou poplatky navíc, například za „garanci nejnižší ceny“, nebo automatické prodlužování smlouvy na dobu určitou.

Svého dodavatele elektřiny a zemního plynu si spotřebitelé mohou vybírat už přes deset let. Se svobodou jde ruku v ruce i odpovědnost za své rozhodnutí. Na energetickém trhu dnes působí kolem osmdesáti dodavatelů. Někteří z nich využívají sítě podomních prodejců, jiní nikoli. „Energetický trh se stabilizoval. V prodeji elektřiny se nakonec výrazně prosadili jenom dva ryze alternativní dodavatelé, v prodeji plynu pouze jeden,“ uvádí Petr Woff z projektu KupníSíla.cz.

Zatímco ještě před dvěma nebo třemi lety lákali dodavatelé nové zákazníky hlavně na slevy, dnes se rozmáhá trend komplexních služeb a bonusů. „Dodavatelé se nyní již nepředhánějí v nabídce co nejlevnějších cen energií. Rovněž nabídka fixovaných cen elektřiny nebo plynu není tak zvýrazňována jako v minulosti. Naopak se zdá, že nabídky produktů se smlouvou na dobu neurčitou se stávají populárnější, je zdůrazňována svoboda zákazníka,“ všímá si analytik kalkulátoru TZB-info.cz Jan Schindler.

I přes zákaz podomního prodeje v řadě měst a obcí zůstává tento způsob získávání zákazníků jedním z největších spotřebitelských rizik na energetickém trhu. „Podomní obchodníci se například neváhají vydávat za naše pracovníky, kteří odečítají elektroměr. Určitě doporučujeme se podomním prodejcům vyhnout a vůbec je do domu či bytu nepouštět. Kontroly měřičů spotřeby vždy oznamujeme dopředu a naši zaměstnanci se standardně prokazují průkazem,“ vysvětluje Rudolf Uzlík ze společnosti E.ON.

Ušetřete na energiích

Paragrafy, které se vyplatí znát

V posledních letech se změnila legislativa, která se naklonila více na stranu spotřebitelů. Ochranu by měli hledat především v novém občanském zákoníku a také v energetickém zákoně.

  • Vyhláška zakazující podomní prodej

Informujte se o tom, zda je ve vaší obci nebo městě vyhlášen zákaz podomního prodeje. Sdělí vám to na obecním/městském úřadě. Pokud u vás i přes tuto vyhlášku zazvoní podomní prodejci a odmítají opustit práh vašich dveří, můžete zavolat městskou polici. Za porušení zákazu podomního prodeje hrozí pokuta až 200 tisíc korun.

  • Odstoupení od smlouvy – nový občanský zákoník

Pokud při podomním prodeji podepíšete smlouvu na dodávky plynu nebo elektřiny, můžete od ní podle paragrafu 1829 nového občanského zákoníku odstoupit do 14 dnů od podpisu. Účinky odstoupení nastávají od okamžiku, kdy je toto jednostranné právní jednání doručeno dodavateli. Není třeba vyžadovat od dodavatele souhlas nebo akceptaci odstoupení. Vhodné je zasílat odstoupení poštou, nejlépe s dodejkou potvrzující doručení zásilky.

  • Výpověď smlouvy – energetický zákon

V případě, že od podpisu smlouvy podepsané při podomním prodeji uplyne více než 14 dnů, můžete ji vypovědět podle paragrafu 11a odstavce 3 energetického zákona. Výpověď můžete zaslat od okamžiku podpisu smlouvy až do 15 dnů po zahájení dodávek. Výpovědní lhůta je 15 dnů a začíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.

  • Odstoupení z důvodu zdražení energií

Když váš dodavatel zdraží elektřinu nebo zemní plyn (tzv. obchodní složku), můžete od smlouvy odstoupit, bez ohledu na to, zda byla uzavřena na dobu určitou nebo neurčitou. Odstoupení je možné podat podle paragrafu 11a odstavce 5 energetického zákona.

TIP: Jak na změnu dodavatele energií

Změna dodavatele s rozmyslem

V roce 2017 změnilo dodavatele elektřiny přes 272 tisíc lidí, což představuje meziroční nárůst o 3 %. K novému dodavateli zemního plynu přešlo o 16 % více spotřebitelů než v roce 2016, téměř 226 tisíc. Důvodem narůstajícího zájmu o změnu dodavatele jsou podle analytiků vysoké nedoplatky za energie za loňskou topnou sezonu i lepší informovanost zákazníků o možnostech změny a rostoucí důvěra ve stabilitu firem na energetickém trhu.

S ohledem na konkurenci mezi dodavateli lze změnou obchodníka ušetřit tisíce korun ročně. Záleží na konkrétní spotřebě. Při výběru dodavatele je vhodné využít některý z prověřených srovnávačů elektřiny a zemního plynu. A také si dobře pročíst obchodní podmínky i nabízenou smlouvu.

„Důležitá je nejen cena, ale také další servis, který dodavatel nabízí. Vyplatí se hlavně dobře pročíst smlouvu a zbystřit u různých zmínek o aktivačních, deaktivačních, sankčních a dalších poplatcích. Pozor také na délku výpovědní lhůty smlouvy. Služby dodavatelů energií lze v případě různých pochybností reklamovat, jako každé jiné zboží. V krajním případě se zákazník může obrátit na Energetický regulační úřad,“ doporučuje Rudolf Uzlík.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát 5 0.5

Články ze sekce: BYDLENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.