Přestože poslanci propustili již jednou přepracovanou vládní předlohu zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu do druhého čtení, NKÚ ji podrobil kritice. Ustanovení o majetku Státního zemědělského intervenčního fondu, obsažené ve vládním návrhu zákona o zřízení tohoto fondu, je "v naprostém rozporu s platnou právní úpravou týkající se majetkoprávních vztahů státních organizací". Hovoří o tom stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) k návrhu, kte
ré si podle prezidenta tohoto úřadu Lubomíra Voleníka vyžádal sněmovní zemědělský výbor.Podle NKÚ je vládní předloha také v rozporu s připravovaným zákonem o majetku ČR. "Navrhovaná úprava je nesystémová a ničím neodůvodněná, protože státní organizace nabývají majetek pro stát a s majetkem státu hospodaří. Samy však majetek nevlastní," tvrdí úřad. V podmínkách pro poskytování podpor prý dále není uveden požadavek na vypořádání dalších závazků žadatele vůči státu (daně, pojištění). "Přitom uplatnění tohoto
požadavku je významným preventivním opatřením k omezení daňových nedoplatků," stojí ve stanovisku. NKÚ také návrhu vytýká, že fond je podle ustanovení o kontrole správnosti údajů žadatelů státních podpor a plnění účelu těchto podpor "pouze oprávněn" tyto kontroly provádět. Kontrola údajů by měla být jeho povinností. Úřad také kritizuje, že by měl v prezídiu fondu zasedat současně jeho ředitel, který je výkonným orgánem. "Ředitel by se účastnil rozhodování, která se ho přímo týkají".Při zpracování stanoviska posuzoval NKÚ předložený návrh hlavně z hlediska své působnosti vůči nově vzniklému státnímu fondu. Ze stanoviska úřadu vyplývá, že z vládního návrhu mohou o kontrolní působnosti NKÚ vzniknout pochybnosti. NKÚ může tím, že na tyto pochybnosti včas upoz
orní, předejít tomu, aby se fungování fondu nepohybovalo mimo zákonný rámec stejně jako například zřízení a dosavadní fungování Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu.Zřízení intervenčního zemědělského fondu má nahradit dosavadní Státní fond tržní regulace. Nový fond sice má mít mnohem širší působnost, má však být především výkonným aparátem a spravovat téměř všechny dotace do zemědělství, včetně podpor ze zahraničí. První návrh vlády nadto přisuzoval orgánům fondu i důležité rozhodovací pr
avomoci. Poslanci ho proto vládě vrátili k přepracování.Zdroj: HN z 31. 3. 2000