Prodej nemovitosti s realitkou: co byste měli vědět o provizi?

02.05.2018 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Máte v plánu prodat byt či dům, ale nevíte, zda je lepší zvolit prodej na vlastní pěst anebo přes realitní kancelář? Bojíte se, že jsou provize strašně přemrštěné? Přečtěte si, co vše je do nich zahrnuto.

Zřejmě každý, kdo se rozhodne prodat nemovitost, váhá, zda ji nabízet svépomocí nebo využít služeb realitní kanceláře. K prodeji na „vlastní pěst“ přistupují lidé obvykle proto, aby ušetřili. Co se však skrývá za provizí a jaké úkony zahrnuje, prodávající zpravidla neví. Zásady vedoucí k úspěšnému prodeji i služby, za které klient makléře platí, zveřejnil nezávislý srovnávač realitních makléřů Férmakléři.cz.

Jak je to s provizí realitnímu makléři?

Solidní realitní kancelář či makléř si účtuje provizi obvykle ve výši 4 až 5 % z ceny nemovitosti, u dražších nemovitostí může provize klesat. Naopak u levnějších, například rekreačních objektů v odlehlejších lokalitách, bývá zpravidla požadována minimální výše provize, která je vyjádřena v absolutní částce, nikoliv v procentech. „U realit v hodnotě do 1 milionu korun, si makléři říkají nejčastěji o 50 tisíc. Z naší zkušenosti víme, že při ceně nemovitosti v řádu několika stovek tisíc, solidní makléři nepracují za méně než 40 tisíc. V hlavním městě, s ohledem na vyšší ceny nemovitostí, se provize kvalitního makléře nedostane pod 100 tisíc korun,“ uvádí Jan Boruta z portálu Férmakléři.cz.

Najít se ale dají i takoví realiťáci, kteří nabízí své služby za ceny nižší, než je obvyklé. Podezřele nízká provize by ale měla být pro klienta varovným signálem. „Je třeba si uvědomit, že úspěšný prodej vyžaduje velké úsilí. Výrazně nižší částka za provizi se musí někde projevit. Nejčastěji v marketingu zakázky, přípravě podkladů k prodeji, rozsahu inzerce na realitních serverech nebo podceněním právních služeb,“ doplňuje Jan Boruta.

Kdo platí provizi při koupi nemovitosti?

Provizi po ukončení spolupráce nejčastěji hradí prodávající. „Makléř by měl z logiky věci být placen stranou, jejíž zájmy hájí. Pokud využívá prodávající služeb makléře, je v jeho nejlepším zájmu, aby provizi hradil on sám a ne kupující. V opačném případě jde makléři pouze o to, aby nemovitost prodal a je mu prakticky jedno za kolik,“ vysvětluje Jan Boruta. Všechny poplatky by měly být obsaženy v celkové ceně služby, která je ošetřena zprostředkovatelskou smlouvou. To znamená, že by klient neměl doplácet žádné vícenáklady v průběhu spolupráce ani po jejím skončení.

realitní kancelář - prodej nemovitosti, provize

zdroj: Shutterstock

Prodej nemovitosti s realitkou nebo bez?

Mnoho lidí se domnívá, že prodejem svépomocí ušetří. Zpravidla však nemají představu, jaké úkony úspěšnému prodeji předcházejí. Podle Jana Boruty by měli zaměstnanci realitních kanceláří provést u prodeje jednoho domu/bytu až 34 úkonů. Ty se pak nejčastěji týkají odhadu a nacenění, profesionálního nafocení, přípravy potřebných smluv a samozřejmě i řádného marketingu a obstarání prohlídek pro případné zájemce. Přesné ceny za jednotlivé úkony jsou samozřejmě zahrnuty ve smlouvě a především pak v provizi za zprostředkování.

Homestaging a prezentace domu/bytu

Homestaging neboli příprava k prodeji má za cíl zvýšit atraktivitu nemovitosti pro co nejširší okruh potenciálních zájemců. Zahrnuje sladění barevných schémat, uspořádání nábytku a doplňků, nastavení osvětlení a odstranění osobních věcí z interiéru. „Pokud makléř vynechá homestaging a rovnou přikročí k nafocení interiéru, je to špatně. Právě dobrý vzhled bez rušivých elementů rozhoduje o tom, zda si potenciální kupec bude umět představit, že by se prostor mohl stát jeho domovem,“ uvádí Jan Boruta.

Součástí homestagingu a prezentace nemovitosti jsou samozřejmě i profesionální fotografie, videa, dokumentace a dispoziční plány. Ty makléř vystaví na realitních serverech. Důležitý není ani tak počet portálů, kde se vystaví inzerát, ale spíše jejich kvalita. Zkušený a především dobrý makléř vždy sází právě na kvalitu, nežli na kvantitu, a pro vystavení volí především portály s největší návštěvností, jako jsou např.:

  • Sreality.cz
  • Reality.dnes.cz
  • Realitymix.cz

Inzerce zde samozřejmě není zadarmo, ale právě naopak se jedná o další náklad, který spadá do provize. Dobré je také zmínit, že leckteré méně kvalitní kanceláře odmítají tuto službu financovat a inzerci na portálech s velkou návštěvností zavrhují rovnou. Toto rozhodnutí pak bohužel může vést k tomu, že nemovitost bude hůře prodejná. Další možností, jak prodej propagovat, jsou i tištěné letáky a outdoorová reklama.

Poplatky spojené s prodejem

Poplatky za úhrady spojené s prodejem, které jsou součástí provize, se rozumí přezkoumání právního stavu nemovitosti, ověřování podpisů, tvorba nabídkového listu, návrh na vklad na katastrální úřad a ověření kupní schopnosti potenciálního klienta. Nad rámec spolupráce makléř může nabídnout i další služby. Za ty si už ale musíte připlatit dle sazebníku, neboť do provize již nespadají. Jedná se především o posudek soudního znalce, tvorbu virtuální prohlídky anebo např. připravení přiznání pro daň z nabytí nemovitosti pro kupujícího.

Jak si ověřit realitní kancelář?

Cena za služby je podstatným, ne však jediným kritériem, podle kterého by se klient měl řídit při výběru a uzavírání spolupráce s makléřem. Důležité jsou především ověřitelné reference klientů. Za tímto účelem vznikl nezávislý srovnávač Férmakléři.cz, který umožňuje prodej nemovitosti prostřednictvím ověřených a solidních makléřů.

Zdroj: Férmakléři.cz

Čtěte také:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.