Na vrácení daně z přidané hodnoty zahraničním turistům mohou slušně vydělávat specializované firmy. Kvůli novele zákona o dani z přidané hodnoty (DPH) začaly v tuzemsku podnikat společnosti, které budou zprostředkovávat vrácení DPH zahraničním turistům. Včera začala své služby nabízet například firma VAT MAX. Ta již na důležitých hraničních přechodech postavila síť dvaceti sběrných míst a zároveň uzavřela exkluzivní partnerské smlouvy s obchodními řetězci a prodejci, kteří jsou ob
líbeným cílem nákupů pro cizí návštěvníky. S kým konkrétně smlouvy uzavřela, však společnost nesdělila."Během krátké doby si ověříme naše předpoklady a funkčnost celého systému tak, abychom byli dobře připraveni na zahájení hlavní turistické sezony," uvedl výkonný ředitel firmy Vladimír Franc. Podle France se při doručení vrácené daně bude firma řídit přáním klienta. Mezi možnostmi, jak peníze zaslat zahraničnímu turistovi, se vyskytuje převod peněz na bankovní účet, rozesílání šeky či formou podobnou pošt
ovním poukázkám. "Například na Slovensku počítáme s tím, že budeme spolupracovat s bankou, která bude vystavovat šeky a posílat je našim klientům," dodává Franc.Nic není zadarmo
Za svou službu si bude podle France společnost účtovat zhruba třicet procent z vrácené daně. "Rozhodující část tvoří poplatky za bankovní převody," tvrdí Franc. Společnost VAT MAX je přitom relativně nová. Do obchodního rejstříku byla zapsána na konci ledna. Její základní jmění je jeden milion korun. Jedním z členů představenstv
a společnosti je i bývalý federální premiér Marián Čalfa, který je místopředsedou představenstva. Společnost VAT MAX však nebude rozhodně jediná, kdo danou službu bude nabízet. "Podepsali jsme smlouvu se společností Global Refund," uvedla Pavlína Megová, tisková mluvčí obchodního domu Kotva.Global Refund je jednou z největších společností na světě, které nabízejí tuto službu. Má pobočky ve 26 zemích a sídlí ve 130 000 obchodních domech. Klient má možnost uplatnit vrácení daně v jakékoliv pobočce na světě. Některé z velkých obchodních domů však zatím služeb specializovaných společností nevyužívají. "Mapujeme možnost spolupráce s některou ze zprostředkovatelských společností," sdělila Karin Petrikovitsová, tisková mluvčí obchodního řetězce Delvita. S žádnou s
pecializovanou firmou zatím nespolupracuje ani společnost AHOLD, která provozuje síť supermarketů a hypermarketů.Zdroj: LN z 4. 4. 2000