Podnikatelé spíše využijí pokles DPH k uvolnění zdrojů na zlepšení materiálně technické základny, tedy na investice, řekl generální sekretář Národní federace hotelů a restaurací Vladimír Štětina. Objem prostředků, které se díky snížené DPH podnikatelům uvolní, lze podle něho jen stěží odhadovat.
Do soboty platila 17procentní disproporce mezi sazbou DPH na vstupu (u potravin) a na výstupu (u prodávaných jídel) v restauracích, kvůli níž se řada provozoven snažila vykazovat nízký objem tržeb tak, aby nebyla plátcem daně. Velké restaurace - plátci daně, totiž musely rozdíl v sazbě započítat do cen prodávaných jídel a cenově tak mohly jen stěží konkurovat malým podnikům. V pohostinství tak mezi pravidelné plátce podle Štětiny patřila méně než polovina provozoven.
Na fakt, že nová sazba daně ruší diskriminaci velkých podniků - plátců daně proti malým restauracím, upozornil také prezident Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Sylvio Spohr. Vzhledem k vysoké konkurenci v pohostinství podle Spohra nelze očekávat jakoukoli dohodu restauratérů na cenách. Některé velké restaurace půjdou podle něho cestou snížení cen a další zachovají ceny, ale pokusí se zvýšit kvalitu.
Spohrova restaurace Louvre na pražské Národní třídě zachová současné cenové relace. V létě restaurace připravuje nákladnou rekonstrukci, která by měla zvýšit kvalitu služeb, především v oblasti obnovy technologie a zvětšení prostoru. V další své restauraci Rudý Baron v Korunní ulici chystá Spohr tento týden snížení cen jídel v průměru o deset procent.
Řetězec rychlého občerstvení McDonald's zlevnil od soboty hamburgery a cheesburgery na tři týdny na 15 a 16 korun. Od 22. dubna se cena zvýší na 19 a 20 korun, přesto bude nižší než před poklesem daně, kdy činila 24 a 27 korun, řekla mluvčí McDonald's Drahomíra Jiráková. Ceny nealkoholických nápojů či hranolků zůstaly u tohoto řetězce zachovány beze změny.
Finanční ředitel Corinthia Hotels International Miroslav Švrčina nepředpokládá, že by hotely v souvislosti s poklesem DPH snižovaly ceny služeb. Velké luxusní hotely totiž vzhledem k převažující zahraniční klientele ceny odvozují od konkurenčních luxusního hotelů v zahraničí. Navíc spolupracují především se zahraničními cestovními kancelářemi, které by případný pokles ceny stejně nepromítly do ceny pro konečného klienta. Se slevami nepočítá ani pražský hotel Towers či Panorama ze sítě Corinthia Hotels International.
Ceny jídel v plzeňských restauracích zůstávají převážně na stejné úrovni. Majitelé a provozovatelé se ve většině případech shodují na tom, že neustálý nárůst cen energie a pohonných hmot zvyšuje ceny vstupních nákladů a snížení DPH jim alespoň umožní investovat na obměnu zařízení restaurací a udržet nebo zlepšit standard poskytovaných služeb. V centru Plzně se sice objevily velkoplošné jídelní lístky s cenami hotových jídel od 26 do 35 korun, ale ty jsou spíše důsledkem konkurenčního boje. Ceny například nesnížily nejstarší plzeňská restaurace U Salzmannů a největší plzeňská restaurace Na spilce v areálu Plzeňského Prazdroje.
"Peníze budeme investovat do zvýšení úrovně a kvality služeb v restauračním a ubytovacím provozu," sdělil ČTK ředitel královéhradeckého hotelu Černigov Tomáš Faltus. Dodal, že ceny podnik drží i přes rostoucí vstupy na stejné úrovni od roku 1997. Naproti tomu restaurace Morava ve Zlíně od včerejšího dne zlevnila hotová jídla, a to maximálně do sedmi procent.
"Zlevňovat nebudeme, protože náklady stále rostou. Spíše jsme uvažovali o zdražení, ale vzhledem ke snížení DPH necháme ceny na stejné úrovni," řekla ČTK majitelka Pizzerie Zlín Věra Podéšťová.
Zdroj: ČTK