V České republice se nakupují na internetu nejvíce domácí spotřebiče, v cizině letenky
Výnosy z prodeje zboží prostřednictvím "sítě sítí" se loni zvýšily o 644 procent. Přesto má ČR k boomu virtuálních obchodů daleko. Lidí, kteří si na internetových stránkách pouze prohlížejí nabídku firem, je daleko více než těch, kteří prostřednictvím internetu skutečně nakupují. Přesto české internetové obchody zaznamenaly loni progresívní nárůst svých tržeb: Dvanáctka největších z nich hlásí
tržby v celkové výši 44,46 miliónu korun. V porovnání s rokem 1998 výnosy z prodeje vzrostly o 644 procent. Poradenská společnost Deloitte&Touche pro letošek při současném tempu růstu trhu očekává další zvýšení tržeb internetových prodejen, a to přibližně na 237 miliónů korun.Zatímco v českých obchodech dominuje prodej domácích spotřebičů se čtvrtinovým podílem na tržbách, v kanadských a amerických obchodech se tento sortiment umístil až na posledním 26. místě. Vedle tzv. bílého zboží se v tuzemsku nejlépe prodávaly knihy, hudba, elektronika, videonahrávky a software. V USA a Kanadě podle lednového indexu společností National retail Federation a Forrester Research největší objem obchodu zaznamenal prodej letenek před prodejem knih, hardware, software a oděvů.
Podle nedávno zveřejněné studie společnosti Andersen Consulting však Česká republika stojí teprve v začátcích obchodování přes internet. Nejvýznamnější překážkou většího rozšíření internetu u nás zůstává "počítačová gramotnost" obyvatel. Podle některých výzkumů totiž více než polovina tuzemských uživatelů neumí zacházet s počítačem, pouze šest procent populace používá PC k práci s internetem, ostatní počítač využívají místo psacího stroje k práci s texty nebo na hraní.
Významným faktorem je i nedostat
ečná vybavenost domácností počítači s připojením na internet. Navíc náklady spojené s přístupem na internet jsou pro průměrného obyvatele ČR dosti vysoké. Počínaje pořízením stolního počítače, modemu a potřebného softwarového vybavení musí každý zájemce u nás zaplatit nejméně 20 tisíc až 30 tisíc korun, přičemž průměrný měsíční plat v zemi lehce přesahuje 12 tisíc korun. Také přístup na internet je pro většinu českých uživatelů cenově neatraktivní: Současná nejlevnější varianta tzv. "dial-up" připojení stojí 52 korun za hodinu v nejvíce vytížených pracovních hodinách a 12,50 Kč přes víkendy.Jednou z nejdůležitějších bariér, proč lidé, kteří již umí s internetem zacházet, jeho prostřednictvím dosud jen málo nakupují, bývá strach před zneužitím jejich osobních dat. Citlivou otázkou bezpečnosti nákupů ve virtuálních obchodech bývá rovněž placení, resp. zamezení zneužití privátních dat a neoprávněného čerpání finančních prostředků z osobního účtu zákazníka. Veřejnost u nás si stále živě pamatuje mnoho negativn
ích zkušeností z minulosti, jako byly úspěšné útoky "hackerů" na firemní servery či podobné aféry (před rokem například unikla databáze klientů z České spořitelny)."Bohužel dosud nemáme dostatek českých "úspěšných příběhů" levných a spolehlivých prodejců přes internet. České stránky jsou považovány za slabé pro svou zastaralost - často jsou neaktualizované i několik měsíců," upozorňuje Andersen Consulting. Důvěru, že internetová prodejna nabízí spolehlivé služby, by měl posílit certifikát udělovaný Asocia
cí pro elektronickou komerci nazvaný "Nákup bez obav", jehož logo bývá viditelně umístěno na stránkách obchodu.Lidé mají většinou obavy nakupovat po síti zahraniční zboží, protože neznají daňové a celní předpisy a obávají se, že se konečná cena může po jeho zaslání zvýšit. Prodej přes internet se přitom neliší od tradičních obchodů. Také v rozvinutých zemích používá internet k nakupování pouze malé procento uživatelů (asi 10 - 20 procent). Na vrcholu je získávání informací, zejména o podnicích, produktech nebo o cestování. Využití internetu pro nákupy a bankovnictví je oproti tomu poloviční.
Zdroj: HN z 7. 4. 2000