Silní zůstávají silní. „Škatulata hýbejte se“ se na energetickém trhu nekonala

08.03.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Českým domácnostem a firmám dodává energii kolem osmdesáti dodavatelů. Někteří z nich počítají zákazníky na stovky, jiní na sta tisíce. Ačkoli letos změnil dodavatele rekordní počet odběratelů, žádná velká „škatulata hýbejte se“ se nekonala. Kdo má kolik zákazníků? A vypovídá počet odběrných míst o kvalitě dodavatele? 

Už loni na jaře bylo jasné, že trh s elektřinou čekají změny. Ve vzduchu bylo cítit zdražování. Ceníky se zvedly hlavně ke konci roku. I proto lidé projevili větší zájem o změnu dodavatele. Ve srovnání s posledními roky změnil loni dodavatele energií rekordní počet zákazníků. K novém obchodníkovi s elektřinou přešlo od ledna do prosince loňského roku podle údajů Operátora trhu (OTE ČR) 371 298 domácností (více jsme o tématu psali tady). 

Také vás účet za energie rozpálí do běla?

Energie

Zdroj: Shutterstock

Někdo statisíce, jiný stovky

Ačkoli vůle lidí měnit dodavatele byla loni větší, s počtem odběrných míst u dodavatelů to příliš nezahýbalo. Mezi alternativními dodavateli drží přední pozice Bohemia Energy. Ta měla na začátku loňského roku 389 418 odběratelů elektřiny, letos v lednu 391 974 zákazníků. 

Společnost Innogy Energie, která je v segmentu dodávek elektřiny považována za alternativního dodavatele (primárně prodá plyn), měla loni v lednu 388 690 zákazníků. Za dvanáct měsíců se jí podařilo získat 33 312 nových zákazníků. Z hlediska akvizice nových odběrných míst se tak zařadila k nejúspěšnějším dodavatelům. 

I když se počty odběratelů u jednotlivých společností přeskupily, stále platí, že silné firmy zůstaly silné, tedy udržely si větší počet zákazníků. Masivní odliv od velkých společností k drobným dodavatelům se nekonal. 

Na energetickém trhu tak stále funguje několik dodavatelů, kteří mají méně než tisícovku odběratelů elektřiny. Jsou to například společnosti A-PLUS Energie obchodní, AZ Energies, BIDLI energie, České teplo, Conte, Enbezo, ENCO group, Strong energy, Teplárny Brno nebo V-Elektra. Některé společnosti ale primárně živí jiná oblast podnikání než prodej elektřiny.  

 

Trh s elektřinou se ustálil

Čísla z posledních let podle analytiků ukazují, že se energetický trh stabilizoval.V prodeji elektřiny se nakonec výrazně prosadili jenom dva ryze alternativní dodavatelé, v prodeji plynu jen jeden,“ konstatuje Petr Woff z portálu KupníSíla.cz. 

Počet odběrných míst může být podle odborníků jedním z vodítek pro zákazníky. Při změně dodavatele je však třeba zohlednit i další parametry. „Lidé se mohou při výběru dodavatele řídit podle počtu odběrných míst, pokud má obchodník prodej energií jako hlavní činnost. Klíčovými údaji jsou v současné situaci podle mě schopnost nabídnout fixní cenu na delší dobu a komunikace se zákazníkem,“ uvádí Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.

Komunikace je důležitá i podle Petra Woffa. Mnohé lze odhalit už po telefonu. Dodavatelé totiž v poslední době vyměnili podomní prodejce za telefonisty a domácnosti obvolávají. „Pracovníci zdravého a perspektivního dodavatele nejsou znudění ani vlezlí, komunikují pohodově a zbytečně na vás nespěchají,“ dodává Woff. Většině tuzemských odběratelů pak podle něho stačí dobrý marketing dodavatele a nehledí tolik na ceny nebo obchodní podmínky. 


Čtěte také:

3 miliardy na nové kotle, dotace startují

840 Kč ročně dá každá domácnost na zelenou elektřinu


Pasivita nám nesvědčí

Podle Jana Schindlera jsou čeští zákazníci pasivní. „Lidé se raději nechají oslovit s nabídkou, nečtou obchodní podmínky a v případě, že naletí a zjistí to, nepodnikají kroky vedoucí k nápravě škod. Málo zákazníků si dodavatele vybírá samo,“ doplňuje. 

Do potíží při změně dodavatele se pak dostávají hlavně ti zákazníci, kteří nečtou obchodní podmínky a neznají svoje závazky – například mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, třeba na dva roky, a mezitím podepíšou další smlouvu s novým dodavatelem, od níž včas neodstoupí. Z obou stran jim pak mohou hrozit tisícové pokuty. 



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.