Zatímco v loňském roce se od ledna do března v České republice prodalo 30 880 nových automobilů, letos to bylo o 5895 vozidel více, což představuje téměř 20 procent.
Ačkoliv se stále prodávají nejvíce škodovky, zájem o výrobky mladoboleslavské firmy na tuzemském trhu v posledních letech mírně ochabuje. Ještě v roce 1997 činil podíl domácích výrobců na trhu skoro 56 %, loni to již nebyla ani polovina prodaných nových vozů.
Pokles zájmu o škodovky potvrdila
i čísla o prodeji nových vozů: zatímco felicie, octavie a fabie si koupilo jen o 11 procent lidí více než loni, dovozci nových aut ze zahraničí se mohou pochlubit nárůstem prodeje o více než 27 procent. Nejlépe dopadl z tohoto hlediska Opel, za ním se umístily Peugeot, Renault a Volkswagen.Podle Antonína Šípka ze Sdružení automobilového průmyslu (SAP) stoupl zájem o nová auta také proto, že řada lidí loni koupi odkládala. "Cekalo se na nové typy," říká Šipek a přidává další důvod: "Rada aut byla v loňském roce také trvale vyřazena z provozu a někteří majitelé starých škodovek si uvědomili, že budou nuceni auto vyměnit."
Odborníci se shodují, že zvýšeným prodejem se projevují vedle oživování ekonomiky také nabídky leasingových společností nebo možnost vzít si auto na půjčku se splatností až 10 let. Kladně se projevují i relativně nízké úrokové sazby a stále větší šance získat spotřebitelský úvěr.
Ivo Nejdi z Raiffeisenbank říká, že nárůst prodeje nových aut může svědčit o možném oživení celkové poptávky a o výraznějším růstu maloobchodních prodejů. To by se podle něj mělo viditelně projevit možná už v létě, každopádně však ještě letos. "Škodě trochu ublížily dohady při jednání o kolektivní smlouvě z počátku
letošního roku," dodává Nejdi. Zvýšený zájem je rovněž o koupi motocyklů. Proti minulým létům především o vyšší kubatury. Ty podle Šípka zažívají v současné době svou renesanci.Zdroj: HN z 13. 4. 2000