K digitalizaci s virem v zádech. České podniky se proměňují

29.04.2020 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Do světa, jak jsme ho znali před pandemií koronaviru, se podle expertů už nevrátíme. Některé změny budou tvrdé, jiné pozitivní – třeba digitalizace podniků a rozmach online práce. Technologie máme, je jen na nás, jak je využijeme. 

Home office, zavřené provozovny, navýšení obratu e-shopů, digitalizace služeb, domácí vyučování dětí. To vše s rouškou na ústech. Ve chvíli, kdy vláda vyhlásila nouzový stav, jež má přispět k zastavení šíření koronaviru, se leccos změnilo.

Podniky, které si to dříve neuměly představit, umožnily svým zaměstnancům pracovat z domova. Kamenné obchody, bistra nebo restaurace rychle hledaly možnosti, jak prodávat online. Lektoři i učitelé začali dávat hodiny přes Skype. Dříve nezbytné schůzky tváří v tvář se proměnily ve videokonference.

Digitalizace - nutnost v době koronaviru?

Digitalizace za časů koronaviru

Zdroj: Shutterstock

Velký krok k digitalizaci

Stalo se to, k čemu společnost směřovala už dříve, pouze mnohem menšími krůčky – svět se doslova přes noc digitalizoval, jak jen mohl. „Většina firem přesunula práci do virtuálního prostředí. Mění se i distribuce zboží a služeb. Okolnosti nás nutí více využívat nové způsoby komunikace, nutí nás rozvíjet digitální distribuční kanály, e-commerce zažívá obrovský boom,“ shrnuje situaci Martin Jirmann, šéf společnosti Abra Software.

To vše bylo možné i dříve – technologie k tomu existovaly. Jenže mnohdy chyběla vůle. Zatímco před pandemií vnímaly některé firmy technologie jako něco, co mohou využít, po vypuknutí koronavirové krize po digitálním řešení sáhnout musely. Odborníci soudí, že jakmile si na pohodlí, efektivitu a úsporu času, která s využíváním digitální nástrojů souvisí, zvyknou, stane se z toho normální stav.

Tip: Digitalizace státní správy

Pokulhává bezpečnost dat

Pochopitelně, firmy teď pracují s tím, co mají v rukách. Někdy to stačí. Jindy nikoli. Zařídit home office pro zaměstnance je například snadné – mnohdy potřebují jen notebook a připojení k internetu. Rizikem je ale zabezpečení dat, na něž podniky, jež běžně neumožňují práci z domova, zpravidla nemyslí.

„Za standardních podmínek umožňují home office jen jednotky procent společností, a navíc jen u části svých zaměstnanců. Práce z domu v rozsahu jako dnes je naprosto nevídaným krokem. Některé společnosti na tento krok nejsou zdaleka vybaveny a připraveny. Ohrožují tím zejména interní data,“ upozorňuje Petr Žikeš, ředitel společnosti Safetica.

V průměru přitom v České republice zažila únik citlivých dat každá desátá firma. Problémem je při práci z domova hlavně využití osobního počítače a mobilních zařízení a napojení na domácí Wi-Fi sítě. Ty lze totiž snadno nabourat.

 

Mohou chybět peníze

Nástroje a zabezpečení ale nejsou jediným limitem digitalizace v době koronaviru. Firmám totiž mohou chybět prostředky, respektive mohou v současné době pozastavit investice. A kde nejsou peníze, není ani digitalizace. „Nemyslím si, že současná situace urychlí digitalizaci českých firem. A to s ohledem na očekávaný pokles ekonomiky. Celá řada firem bojuje nebo bude bojovat o holé přežití. Nicméně to neznamená, že by větší část z nich nemohla k tomuto kroku dojít v dalších letech,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat.

Některé firmy ale už na cestu digitalizace nastoupily dříve a mají rozběhnuté interní projekty, které budou nyní chtít o to rychleji dokončit. „Progresivní společnosti kladou vyšší důraz na rychlejší digitalizaci. Současnou dobu chtějí využít pro dokončení transformace interních procesů. V době, která snad brzy přijde, bude digitalizovaná výroba či další procesy znamenat o to rychlejší cestu z krize a získání důležitého náskoku před konkurencí,“ míní Petr Kubíček, šéf společnosti B2A.

Data jsou alfa a omega

Klíčová je podle Kubíčka připravenost dat. V tom se shoduje s obchodním ředitelem společnosti Behr Bircher Cellpack BBC Czech Tomášem Sklenárikem. „Velmi důležité je stanovit si na začátku projektu jasné cíle a očekávání. Základem úspěchu jsou přesná data. Pokud neinvestujete na začátku do přesného a jasného zpracování výrobních dat, tak vám automatizace nebo digitalizace nepomůže,“ dodává.

Digitalizace, pokud ji firmy uchopí za správný konec a finančně ji zvládnou, by mohla přinést efektivitu, úsporu času a nákladů. Obavy o to, že technologie nahradí lidskou práci, ale podle Sklenárika mít nemusíme. „Ještě před nějakou dobou si někteří mysleli, že lidská práce bude nahrazena, ale to nebude nikdy zcela možné. Ideální je kombinace správných lidí a užitečných technologií,“ uzavírá.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.