Kde všude nahlásit změnu příjmení po svatbě?

11.10.2023 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Vdali nebo oženili jste se a společně s tím přijali i nové příjmení? V takovém případě vás nemine řada vyřizování a ohlašování. Kde všude musíte změnu nahlásit?

Svatba bývá jeden z nejdůležitějších a nejkrásnějších dnů v životě ženy. Nicméně jsou to pak především novomanželky, které mají po uzavření sňatku vyřizování v podobě návštěvy úřadů kvůli změně příjmení. Podívejme se na výčet toho, kde bude třeba změnu rodinného stavu a změnu příjmení nahlásit.

Výměna občanského průkazu kvůli změně příjmení

Jako první doklad byste měli řešit ten nejdůležitější, a tím je občanský průkaz. Na výměnu již neplatného průkazu máte ze zákona 15 dní s tím, že průkaz je platný ještě 45 dní od uzavření sňatku. K výměně pak budete potřebovat oddací list. Ten by měl být hotový do 30 dnů od svatby, ale zpravidla to bývá o dost dříve.

S původní občankou a oddacím listem budete muset zajít na kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností v ČR, není nutné vyhledávat úřad jen v místě trvalého pobytu.

Za vydání ve standardní lhůtě nic neplatíte.

Nový cestovní pas

Po obdržení oddacího listu musíte zažádat také o nový cestovní pas, pokud ho máte a chcete dál používat. Jeho platnost totiž končí po 3 měsících od změny příjmení. K tomu budete potřebovat původní cestovní pas nebo občanský průkaz a oddací list, popř. OP s novým příjmením. To opět budete řešit na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Za vydání ve standardní lhůtě zaplatíte 600 Kč.

Čtěte také: Jak si můžete změnit jméno po svatbě

Kde nahlásit změnu příjmení a výměna dokladů

Zdroj: Depositphotos

Kde a jak vyměnit řidičák?

S výměnou řidičáku také musíte zajít na jakýkoliv úřad obce s rozšířenou působností. S tím rozdílem, že je třeba jej vyměnit do 5 pracovních dnů od změny příjmení. To byste tedy měli začít řešit hned, jak obdržíte oddací list. Poplatek za vydání ve standardní lhůtě bude činit 200 Kč.

Stejná sazba pak platí i v případě, kdy o řidičák zažádáte online přes Portál dopravy anebo Portál občana. K tomu však potřebujete datovou schránku, eObčanku nebo uznávanou elektronickou identitu, například bankovní.

Ohlášení změny příjmení zdravotní pojišťovně

O změně příjmení se musí včas dozvědět i zdravotní pojišťovna, a to nejpozději do 30 dnů od uzavření sňatku. Nový průkaz pojištěnce by vám poté měl dorazit poštou. Za jeho vydání nic neplatíte.

Čtěte také: Co je nutné zařídit před a po narození dítěte?

Kdy nahlásit změnu rodinného stavu kvůli občance?

Toto se netýká jen dam, ale i pánů, kteří příjmení nezměnili. Dobré je vědět, že mít uveden rodinný stav v občance již dnes není povinnost, údaj patří mezi volitelné. Kdo má kolonku v občance prázdnou, nic řešit nemusí. Ti, u kterých však rodinný stav uveden je, musí nahlásit změnu a po svatbě zažádat o vydání nového občanského průkazu.

Na jakých průkazech je nutné změnit příjmení?

technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla

zbrojní průkaz

evropský zbrojní pas

průkaz osoby se zdravotním postižením

mezinárodní řidičský průkaz

průkaz diabetika

průkaz nositele implantátu

cestovní průkaz

průkaz profesní způsobilosti řidiče

průkaz zbraně

lovecký lístek

rybářský lístek

průkaz způsobilosti vůdce malého plavidla

průkaz odborné způsobilosti velitele jachty

potápěčský průkaz

průkaz na řízení motorového vozíku

průkaz na výškové práce

svářečský průkaz

diplomatický pas

průkazy oborové (advokáti, lékaři…)

pilotní průkaz

Kde všude ještě nahlásit změnu?

Jednoduše řečeno by se dalo říct, že kdekoliv, kde jste vedeni pod starým příjmením, a všude, kde máte vedenou jakoukoliv smlouvu. Zahrnout sem tedy můžeme banky, pojišťovny, stavební spořitelny a veškeré finanční společnosti. Dále sem spadají také poskytovatelé energií, internetu a telefonních služeb, věrnostních karet a členských klubů.

O změně by se pak měly dozvědět také školy a veškeré vzdělávací instituce, kam můžeme zahrnout i nejrůznější kurzy. Zapomínat by se samozřejmě nemělo ani na zaměstnavatele, lékaře a dopravce, u kterých máte veden průkaz.

Nutné je také nahlásit změnu na poště, jestliže využíváte její služby, jako např. SIPO k platbě poplatků za televizi a rozhlas.

Čtěte také: Co všechno musíte vyřídit hned po narození dítěte

Zdroj: Portál občana

Štítky:

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU