Saldo mezi devizovými příjmy a výdaji v oblasti cestovního ruchu loni kleslo na 121 miliónů dolarů. Národní program rozvoje turistického ruchu předloží vládě do konce června ministerstvo hospodářství SR. Dokument, který je v pracovní verzi už připraven, má formulovat cíl odvětví, v němž se zatím ani zdaleka nenaplnily záměry státu. Turistický ruch, od něhož se očekávaly podobné přínosy jako od výrobních resortů, se zatím nestal důležitým sektorem hospodářs
tví. Ukázalo se, že jeho dovedení na mezinárodně srovnatelnou úroveň je mnohem náročnější a delší proces, v němž pro naplňování velkých ambicí nestačí samotné přírodní krásy, které nejde úspěšně "nabízet" bez vysoké úrovně služeb.Saldo mezi devizovými příjmy a výdaji kleslo ze 190 miliónů USD v roce 1996 na loňských 121,2 miliónů dolarů. Jde především o důsledek poklesu devizových příjmů, které se v tomto období snížily o 210 miliónů USD. Například příjmy ČR z turistiky představovaly předloni 3,7 miliardy
USD a byly sedminásobně vyšší než v případě Slovenska, kam přijíždí ze zahraničí stále méně solventních návštěvníků. Jejich celkový počet klesl loni na 30,8 miliónu osob, což bylo o dva milióny hostů méně než předloni. Cizince odrazují i dvojí ceny, které jsou pro ně podstatně vyšší než v případě domácích turistů. Přitom počet ubytovacích zařízení překročil 1900 s více než sto tisíci lůžky. Přibývá především turistických ubytoven, penzionů a kempů.Materiálně technický stav základny turistického ruchu je ovšem zanedbaný a až na výjimky neodpovídá nárokům zahraniční klientely. Ukazuje se, že rovněž jeho rozvoj se nejspíš neobejde bez zahraničních investorů. Ti už počátkem devadesátých let projevovali zájem o marketingové a manažerské pozice v turistickém ruc
hu, ale protože dodnes chybí konkrétní projekty, jejich prostředky do země nepřišly. Slovensko má ale letos získat 75 miliónů eur z programu Phare 2000 na regionální rozvoj, v jehož rámci se očekává i oživení turistického ruchu i jeho propagace.Zatímco ČR má v zahraničí včetně zámoří 10 turistických kanceláří, Slovenská agentura turistického ruchu je v cizině bez zastoupení. SR věnuje na tento účel deseti- až patnáctinásobně menší částky než jiné evropské země. Na svou expozici na letošní Světové výstavě v
Hannoveru poskytlo 50 miliónů Sk, což je dvanáctkrát méně než v případě ČR. Přesvědčivost propagace snižuje však i málo kvalitní infrastruktura, obtížná dostupnost některých atraktivních turistických míst a značné rezervy jsou i v letecké dopravě.Zdroj: HN z 15. 5. 2000