Plyn je pro motoristy mnohem výhodnější než benzin

22.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Téměř o polovinu nižší náklady vynaloží motoristé, kteří jezdí po českých silnicích na plyn, a ne na benzin

Téměř o polovinu nižší náklady vynaloží motoristé, kteří jezdí po českých silnicích na plyn, a ne na benzin. Při stoupajících cenách pohonných hmot je přestavba na plynový pohon stále aktuálnější pro řadu řidičů. Přitom peníze vynaložené na úpravu se mohou vrátit již za jeden rok. A to přesto, že investice do úpravy vozidla se pohybuje v rozmezí od třinácti do čtyřiadvaceti tisíc korun, v závislosti na tom, zda jde o karburátorový automobil, nebo o vůz s přímým vstřikováním paliva

.

Únosná mez

Řidič auta jezdícího na benzin Natural, který se svým vozidlem najezdí v průměru 12 000 kilometrů ročně, utratí při současných cenách a průměrné spotřebě 7,5 litru na 100 kilometrů 27 000 Kč. Řidič plynového auta, i přes vyšší spotřebu paliva, zaplatí při ceně 13 Kč za litr plynu za rok pouze 14 040 Kč. Čím jsou výrazné rozdíly v nákladech způsobeny? "Je to dáno nízkou spotřební daní z plynu," vysvětluje Jan Indráček ze společnosti S7, která se zabývá distribucí pohonných hmot. Nepříjemné by

podle něj v každém případě bylo, kdyby se počet aut jezdících na plyn zvýšil nad únosnou mez. "Vláda by značně zvedla daň za plyn," upozorňuje Indráček. Případné radikální zvýšení spotřební daně u plynu by mělo podle odborníků za následek nejen zdražení tohoto paliva, ale především přiblížení se cenám běžně prodávaných benzinů.

Má to i své nevýhody

Jízda na plyn je sice podstatně levnější, má však i své nevýhody. Například již zmiňovanou vyšší spotřebu paliva, která se zvyšuje podle odborníků v rozmezí pěti až dvaceti procent. Při použití méně kvalitních paliv může dojít ke znečištění motoru nebo snížení jeho výkonu. Také čerpacích stanic, které plyn prodávají, je výrazně méně. Především v zahraničí se pak může stát, že si řidič s "plyňákem" pořádně zaje

de, nebo se nedostane tam, kam by chtěl. Důvodem je zákaz jízdy s takto upraveným automobilem například v některých alpských, ale i jiných dlouhých tunelech či zákaz parkování na některých místech. I v tuzemsku ale mohou majitele auta na plyn potkat trable. Do některých podzemních parkovišť a garáží nemají kvůli bezpečnosti povolen vjezd.

Zdroj: LN z 22. 05. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU